Nytt kollektivavtal med LO-förbunden inom bemanningsbranschen

Bemanningsföretagen har tecknat kollektivavtal med LO-förbunden för avtalsperioden 1 maj 2016 till 30 april 2017. Avtalet berör cirka 30 000 personer. Nästan 100 procent av arbetsgivarna i bemanningsbranschen omfattas av kollektivavtal. Avtalsvärdet motsvarar totalt 2,2 %.

Det nya avtalet öppnar för säsongsjobb genom överenskommelsen om sänkt karenstid mellan visstidsanställningar från 12 till 6 månader.

- Förändringen innebär att företagen får möjlighet att säsongsanställa på ett sätt som inte varit möjlig tidigare. Det är ett viktigt steg i det fortsatta arbetet med att utveckla mer anpassade anställningsformer för företagen, säger Johan Huldt, avtalsansvarig för Bemanningsföretagens kollektivavtal med LO-förbunden.

Garantilön som utgår till konsulter mellan uppdrag höjs för de flesta med 1,45 % till 104,50 kr i timmen. Utbokade konsulter tjänar även fortsättningsvis motsvarande vad kundernas anställda får i lön enligt avtalets regler om GFL (genomsnittligt förtjänstläge). När kundernas anställda får högre lön höjs även konsulternas löner.

- Bemanningsbranschen spelar en avgörande roll i att få människor i arbete. I det nya avtalet är det därför både glädjande och viktigt att Bemanningsföretagen och samtliga LO-förbund är överens om att verka gemensamt i syfte att ytterligare förstärka branschens roll i att främja insteg och etablering på arbetsmarknaden, säger Johan Huldt.

Johan Huldt
förhandlare Bemanningsföretagen

• avtal
  • rekrytering
  • personaluthyrning
  • omställning

Bemanningsbranschen satte drygt 203 000 personer i jobb under 2015 via personaluthyrning, omställning och direkta rekryteringar.

Bemanningsföretagen är en arbetsgivar- och branschorganisation för personaluthyrnings-, omställnings- och rekryteringsföretag med över 570 medlemsföretag, varav drygt 510 är auktoriserade. Bemanningsföretagen ingår i Almega och är medlem i Svenskt Näringsliv.

Bemanningsbranschen erbjuder kunder och medarbetare stor flexibilitet och trygghet. Grunden för verksamheten är att kunderna får tillgång till rätt kompetens vid rätt tillfälle för att kunna verka effektivt. Medarbetarna får möjlighet att utvecklas på en föränderlig arbetsmarknad med den trygghet som erfarenhet och kompetens från många olika arbetsplatser ger.

I bemanningsbranschen bedöms människor enbart efter kunskaper och kompetens.www.bemanningsforetagen.se