Bemanningsindikatorn: Omställningstjänster ökar lavinartat

Bemanningsindikatorn bytte 2015 namn till Bemanningsföretagens Kvartalsrapport.

Även om omsättningen i bemanningsbranschen visar en minskning med 25 procent första halvåret enligt Bemanningsindikatorn finns det ljusglimtar. Omställningstjänster ökade med 548 procent, till ett värde för branschen av 446 miljoner kronor. Detaljer i halvårsrapporten visar även att branschen idag finns på hela arbetsmarknaden.

Största ökningen av omställningstjänster, 1585 procent, skedde i region södra Sverige.

Omsättningen i bemanningsbranschen var drygt 6,8 miljarder kronor första halvåret 2009, jämfört med 9,1 miljarder första halvåret 2008. Detta är en minskning med 25 procent.

- Läget är stabilt, minskningen mellan andra kvartalen 2008 och 2009 är inte mycket större än minskningen mellan första kvartalen, säger Henrik Bäckström, förbundsdirektör för Bemanningsföretagen.

Sett över hela halvåret är minskningen speciellt kännbar i västra Sverige (-43 procent) där efterfrågan från fordonsindustrin med underleverantörer fortsätter att minska. Stockholmsområdet, där ekonomi och kontor är största tjänsteområdena, har klarat sig bäst (-13 procent).

- Att Stockholm klarar sig bäst är naturligt eftersom uthyrningen där domineras av tjänstemannayrken, säger Henrik Bäckström.

Av yrkesområdena ökar marknadsföring/information mest (+53 procent) tätt följt av hälso- och sjukvård (+49 procent).

Personaluthyrning inom vårdsektorn är nu 7 procent av den totala omsättningen i branschen, mot 3 procent första halvåret 2008. En ökning från 313 miljoner kronor till 466 miljoner.

Branschen följer konjunkturen hos kunderna

Tjänsten omställning växte under första kvartalet i år och har fortsatt att växa. Sett över hela första halvåret har omställningstjänster ökat med 548 procent. Entreprenadtjänster har också ökat (+8 procent) medan uthyrning och rekrytering minskat (-29 procent respektive -53 procent).

Omställning är när bemanningsföretag hjälper till vid personalminskning hos kundföretaget. Kundens medarbetare omplaceras inom företaget eller till andra företag eller utbildas som förberedelse till nytt jobb.

Entreprenad är när bemanningsföretaget bemannar en hel avdelning, en process eller en verksamhet åt kunden, till exempel kundtjänst eller ekonomiavdelning. Bemanningsföretaget står för arbetsledningen.

- Att omställningstjänsterna fortsätter att öka visar tydligt att branschen är flexibel och följer med i de förändringar som sker på arbetsmarknaden, nu när arbetsgivare i hela landet genomför personalomställningar, säger Henrik Bäckström.

Marknadsföring/information ökar mest

Marknadsföring/information ökar mest (+53 procent) tätt följt av hälso- och sjukvård (+49 procent). Dessa yrkesområden står för 2 respektive 7 procent av den totala omsättningen. Även försäljning ökar, med 11 procent.

Resterande nio yrkesområden där jämförande siffror finns uppvisar minskad omsättning. Bemanningsföretagen har utökat antalet yrkesområden som redovisas separat för att spegla det faktum att branschen idag finns på hela arbetsmarknaden.

Största yrkesområdet av alla är kontor/administration med 19 procent av omsättningen i branschen, följt av ekonomi/finans med 16 procent och lager/logistik med 15 procent.

Stockholm minst drabbat

Omsättningen minskade i samtliga regioner under första halvåret 2009 jämfört med samma period förra året. Största minskningen skedde i västra Sverige (-43 procent) där kontor/administration, lager/logistik och ekonomi/finans är de största yrkesområdena. Minst drabbades Stockholm (-13 procent) där ekonomi/finans, kontor/administration och it är störst.

Region norra Sverige:

Omsättningen minskade totalt med 23 procent jämfört med första halvåret 2008. Region norra Sverige utgör oförändrat 9 procent av totala omsättningen i branschen.

Omställning ökade med 393 procent och utgör nu 3 procent av totala omsättningen i regionen, jämfört med 0 procent första halvåret 2008.

Uthyrning minskade med 25 procent och utgör 93 procent av totala omsättningen i regionen. Men alla yrkesområden minskade inte. Mest ökade yrkesområdet telefoni/callcenter, med 41 procent. Hälso- och sjukvård ökade också (+17 procent) liksom kontor/administration (+5 procent) och bygg (+ 4 procent).

Största yrkesområdet är industri/tillverkning tätt följt av kontor/administration.

Region Mellansvarige:

Omsättningen minskade totalt med 22 procent jämfört med första halvåret 2008. Region Mellansverige utgör oförändrat 16 procent av totala omsättningen i branschen.

Omställning ökade med 933 procent och utgör nu 2 procent av totala omsättningen i regionen, jämfört med 0 procent första halvåret 2008.

Uthyrning minskade med 23 procent och utgör 94 procent av totala omsättningen i regionen. Men alla yrkesområden minskade inte. Mest ökade yrkesområdet teknik, med 21 procent. Hälso- och sjukvård ökade också (+15 procent) liksom bygg (+7 procent).

Största yrkesområdet är lager/logistik.

Region Stockholm:

Omsättningen minskade totalt med 13 procent jämfört med första halvåret 2008. Region Stockholm utgör 42 procent av totala omsättningen i branschen, en ökning från 36 procent.

Omställning ökade med 516 procent och utgör nu 13 procent av totala omsättningen i regionen, jämfört med 2 procent första halvåret 2008.

Uthyrning minskade med 22 procent och utgör 78 procent av totala omsättningen i regionen. Men alla yrkesområden minskade inte. Mest ökade yrkesområdet bygg (+62 procent) tätt följt av hälso- och sjukvård (+59 procent).

Största yrkesområdet är ekonomi/finans tätt följt av kontor/administration.

Region västra Sverige:

Omsättningen minskade totalt med 43 procent jämfört med första halvåret 2008. Region västra Sveriges andel av totala omsättningen i branschen har minskat från 25 till 19 procent.

Omställning ökade med 330 procent och utgör nu 1 procent av totala omsättningen i regionen, jämfört med 0 procent första halvåret 2008.

Uthyrning minskade med 43 procent och utgör 95 procent av totala omsättningen i regionen. Men alla yrkesområden minskade inte. Mest ökade yrkesområdet hälso- och sjukvård, med 129 procent. Bygg ökade också (+22 procent) liksom telefoni/callcenter (+7 procent).

Största yrkesområdet är kontor/administration tätt följt av lager/logistik.

Region södra Sverige:

Omsättningen minskade totalt med 31 procent jämfört med första halvåret 2008. Region södra Sverige utgör 14 procent av totala omsättningen i branschen, en minskning med 1 procent jämfört med första halvåret 2008.

Omställning ökade med 1585 procent och utgör nu 3 procent av totala omsättningen i regionen, jämfört med 0 procent första halvåret 2008.

Uthyrning minskade med 32 procent och utgör 92 procent av totala omsättningen i regionen. Yrkesområdet hälso- och sjukvård ökade med 79 procent, övriga yrkesområden minskade.

Största yrkesområdet är kontor/administration.

Topp 25

Bemanningsföretagens Topp 25 för första halvåret publiceras på www.bemanningsforetagen.se/web/Top_25.aspx måndag den 31augusti. Topp 25 listar de 25 största bemanningsföretagen med uppgift om andelen av den totala omsättningen.

Om statistiken

Statistiken är framtagen i samarbete med AB Handelns Utredningsinstitut, HUI, under Jessica Lindbloms ledning. Urvalet för statistiken utgörs av de 35 största medlemsföretagen i Bemanningsföretagen. Tillsammans utgör dessa företag cirka 75 procent av branschens totala omsättning. Med andra ord omfattar Bemanningsföretagens statistik huvuddelen av branschens omsättning och urvalet är att betrakta som representativt för branschen.

Bemanningsindikatorn är Bemanningsföretagens kvartalsvis återkommande index för omsättningsutvecklingen hos medlemsföretagen. Bemanningsindikatorn ger en snabb överblick av branschens utveckling på kvartalsbasis.

För mer information:

www.bemanningsforetagen.se

tel. 08-762 69 68
mobil. 070-345 69 68

pressinformatör Almega
tel. 08-762 68 95
mobil. 070-345 68 95

Bemanningsföretagen är en arbetsgivar- och branschorganisation för personaluthyrnings- och rekryteringsföretag med 380 medlemsföretag, varav 280 auktoriserade. Bemanningsföretagen ingår i Almega och är medlem i Svenskt Näringsliv.

Bemanningsbranschen erbjuder kunder och medarbetare stor flexibilitet och trygghet. Grunden för verksamheten är att kunderna får tillgång till rätt kompetens vid rätt tillfälle för att kunna verka effektivt. Medarbetarna får möjlighet att utvecklas på en föränderlig arbetsmarknad med den trygghet som erfarenhet och kompetens från många olika arbetsplatser ger. I bemanningsbranschen bedöms människor enbart efter kunskaper och kompetens.

• Arbetsmarknadsfrågor

• henrik bäckström