Grundaren av Bemz utsedd till bästa kvinnliga entreprenör 2014

Lesley Pennington belönas med 50 000 kronor från Direkthandelns Förening. Det började med en IKEA-soffa med avtagbar klädsel till sommarhuset. Idag driver hon e-handelsföretaget Bemz Design AB. Nu tilldelas Lesley Pennington Direkthandelns Förenings kvinnliga entreprenörspris 2014.

Ur motiveringen: ”Hon har skapat ett företag som under tio år vuxit och vars produkter idag säljs i 35 länder. Hennes affärsidé uppmuntrar till att ge IKEA-möbler nytt liv genom att erbjuda skräddarsydda överdrag i hög kvalitet. Hon arbetar med produkter i naturmaterial och hela hennes verksamhet genomsyras av ett starkt miljötänk. Lesley har varit engagerad som föreläsare i ett flertal kvinnliga nätverk och i andra sammanhang där kvinnors företagande kan främjas.”

– Det som särskilt tilltalar mig är att Lesley Pennington inte bara talar om kvinnors företagande med andra kvinnor, utan även är en förebild och medverkar i manligt dominerade sammanhang såsom till exempel ”Sthlm Tech Fest”, säger Anders Berglund, ordförande i Direkthandelns Förening.

– Vi är alla ansvariga för att stödja och uppmuntra fler kvinnor att vara med i arbetet med att strukturera om affärskulturen inför kommande generationer. Jag är hedrad att Direkthandelns Förening såg mig som en förebild, och som en representant för kvinnors företagande, säger pristagaren själv.

Lesley kommer ursprungligen från Kanada och har en bakgrund på Apple i Silicon Valley, USA. Kärleken tog henne till Sverige där en IKEA-soffa med avtagbart överdrag så småningom blev till en affärsidé. Lesley startade Bemz 2004 och året därpå sålde företaget designade överdrag av hög kvalitet till IKEA-soffor och fåtöljer över hela världen via www.bemz.com. Sedan några år tillbaka finns också en inspirationsbutik och i Stockholm. Även sovrumsprodukter och måttbeställda gardiner och produkter för barnrum ingår numera sortimentet.

Lesley Pennington tar emot priset i samband med Direkthandelns Förenings stora gala i Vinterträdgården på Grand Hotel i Stockholm den 25 oktober. Priset är på 50 000 kronor och delas ut av juryns ordförande Kicki Theander, grundare av företaget Middagsfrid. DF:s pris till Bästa kvinnliga entreprenör instiftades 2012 för att belöna och uppmärksamma goda exempel på kvinnliga förebilder som inspirerar andra kvinnor att utveckla sitt företagande oavsett bransch.

För mer information, kontakta:

Marie Sundström, Bemz: +46 73 403 52 94, marie@bemz.com

Anders Berglund, ordförande i Direkthandelns Förening: + 46 73 324 99 95, info@direkthandeln.org