Ännu smartare etiketter ger oanade möjligheter

– Vi är glada över samarbetet med Thinfilm förklarar Günther Dieroff, försäljnings- och marknadschef på Beneli. Vi kommer att vara ensamma i Skandinavien med denna tjänst som har potential att lösa många utmaningar för våra uppdragsgivare.

Den nya hårdvaran baseras på så kallad NFC-teknik, near field communication, och består av en antenn och ett chip som trycks direkt på en etikett.

Mjukvarulösningen är en molnbaserad tjänst som gör det möjligt för varumärkesägaren att få unik information om sina slutkunder, oavsett var på jorden de befinner sig. NFC-etiketterna kan liknas vid QR-koder, fast de är betydligt smidigare, och kan gömmas inuti en varumärkesetikett. Det enda som krävs för att läsa av koden är att man rör vid etiketten med en smartphone (och idag har så gott som alla smarta telefoner en NFC-läsare installerad).

Kombinationen av mjuk- och hårdvara möjliggör för varumärkesägaren att få ut unik information om de kunder som scannat etiketten och att skapa en direkt kommunikation med dessa.

– Tänk att du sitter i Sverige och kan ha en direktlänk till en kund som till exempel finns i Chile. Det är fascinerande, säger Günther Dieroff.

Många användningsområden:
– Möjlighet att jämföra kampanjer globalt.

– Direktkommunikation med slutkonsumenter.

– Kontrollera äkthet och skydd mot piratkopiering - varje etikett är unik och omöjlig att duplicera.

– Skydd mot brutna förpackningar. Enligt ett EU-direktiv ska alla medicinförpackningar senast 2019 ha en säkerhetsetikett som visar att produkten inte blivit bruten.

– Samarbetet med Thinfilm innebär att vi lyft konceptet med smarta etiketter ytterligare. Etiketterna i kombination med den molnbaserade tjänsten betyder att vi kan erbjuda oanade möjligheter när det gäller information och kommunikation med slutkunderna.

Man planerar att genomföra de första marknadstesterna under andra kvartalet 2017.

• smarta etiketter
  • smarta