Lundaföretag utvecklar smart mat-etikett. Får halv miljon i Vinnova-bidrag.

Matsvinnet är ett stort samhällsproblem. Bäst-före-datum är ett trubbigt instrument och det är svårt för såväl handlare som konsument att veta om en vara verkligen är färsk. Lösningen kan ligga i en smart sensoretikett från innovationsföretaget InnoscentiaFöretaget beviljades nyligen ett Vinnova-bidrag på 500 000 kronor för att utveckla en prototyp i samarbete med etikettföretaget Beneli.

Projektet går ut på att ta fram en smart etikett som vet och visar hur maten mår. Innoscentias VD Robin Thiberg förklarar att tidsschemat är tajt. Prototypen beräknas vara klar i september och under oktober månad ska den testas i butik.

– Kortfattat kan man säga att vi tagit fram ett bläck som binder restprodukter från bakteriernas metabolism. Reaktionen går att avläsa elektroniskt och vår idé är att integrera vår tekniken i en digital etikett som sedan ska kunna appliceras på bland annat färskpackat kött.

För att ta fram den här typen av lösningar krävs ett samarbete över företagsgränserna förklarar Robin Thiberg.

– Beneli har både rätt kompetens och rätt attityd till nya innovationer och det är tillsammans med dem som vi nu kommer att ta fram prototypen. Vi är ännu ett litet företag och uppskattar att de vill utveckla det här tillsammans med oss .

– Projektet är mycket intressant eftersom det innefattar flera av de sensor- och kommunikationsteknologier som Beneli just nu fokuserar på berättar Michael Bäärnhielm, Head of Innovations på Beneli.

Det finns ett stort intresse både från konsumenter och livsmedelsindustrin. Från det att en produkt förpackas till dess att den hamnar hemma i konsumentens kylskåp kan det hända mycket. Maten kan bli dålig innan men är oftast fullt ätbar även efter bäst-före-datumet. Innoscentias teknik har fördelen att den kan visa hur maten faktiskt mår.

Genom den nya smarta etiketten kommer man att förlänga den naturliga hållbarheten på många varor. Det innebär stora vinster både för alla aktörer i ledet, även för slutkonsumenter.

– Vår ambition i detta projekt är att färdigställa en fungerande prototyp så att vi därefter kan genomföra pilotstudier på köttprodukter med våra partners ute i butik. Nästa steg blir att kommersialisera produkten, avslutar Robin Thiberg.

Om Vinnova:

Vinnova är Sveriges innovationsmyndighet som har till uppgift är att främja hållbar tillväxt genom att förbättra förutsättningarna för innovation och att finansiera behovsmotiverad forskning. www.vinnova.se

• beneli
  • innoscentia