Fokus på brandskydd under BIV-dagarna

Fokus på brandskydd under BIV-dagarna

Per-Anders Marberg.

BIV-dagarna, som anordnas av Föreningen för brandteknisk ingenjörsvetenskap, hölls mellan den 7 och den 8 april på Luleå tekniska universitet. Flera av Bengt Dahlgrens medarbetare deltog i dialoger och debatter.

Bengt Dahlgrens Erik Almgren höll i en paneldialog om brandskydd i höga trähus.

– Det är en aktuell och het debatt i branschen. En byggherre, en forskare, en kritisk och erfaren konsult med bakgrund inom räddningstjänsten samt en brandingenjör från Boverket diskuterade kring frågan, säger han.

Erik Almgren var även med i programgruppen som planerade konferensen och tycker att det var lyckade dagar.

– Fokuset hamnade till stor del på att knyta närmare band till Brandingenjörsutbildningen i Luleå samt att verka för att belysa frågor kring hur olika yrkesroller bland brandexperter bättre ska kunna samverka och mötas, säger han.

Nils Olsson, brandkonsult på Bengt Dahlgren, höll ett kortare föredrag om brandskydd under byggtid, brandskydd vid ombyggnad med pågående verksamhet samt etappvis inflyttning. Dessutom medverkade han i en paneldebatt som bland annat handlade om vilka provisoriska åtgärder som kan vidtas för att tillåta inflyttning om inte allt brandskydd enligt brandskyddsbeskrivningen är färdigställt.

Per-Anders Marberg, vd för Bengt Dahlgren brand & risk, medverkade som representant för Sveriges Brandkonsultförening under programpunkten Intresseföreningar i arbete för Sveriges brandskydd – nu och i framtiden.

BIV-dagarna anordnas årligen och tar upp brandskyddsfrågor i olika skeden inom forskning, projektering, produktion, drift och erfarenheter av bränder.