All styrutrustning på Landvetter byts ut

All styrutrustning på Landvetter byts ut

– Arbetet sker enligt en rambeskrivning, men först inventerar vi även gemensamt de befintliga systemen och ser vilka åtgärder vi ska göra och så byggs ett skåp om i taget. Sedan genomför vi prover och verifieringar så att allt blir rätt och sedan tar vi nästa skåp – i en kontrollerad fart framåt. Känsligheten i hela anläggningen gör att vi måste se till att allt stämmer från början, så att det inte ställer till något för resenärerna, i och med att flygplatsens verksamhet hela tiden pågår under vårt arbete.

Projektet är ett rent projektledningsuppdrag. Bengt Dahlgren blir som en i huset hos beställaren Swedavia, som förvaltar flygplatsen, förklarar Jörgen Johansson.

– Man blir inne i deras organisation på ett annat sätt än man hade varit annars, menar han. Nu får vi komma nära beställaren. Det är roligt att få vara Swedavias representant, säger han.

Det är sällan att ett styrjobb är så här stort. Styr brukar ingå i andra byggåtgärder. Men tack vare att det här enbart gäller byte av styr blir det ett speciellt uppdrag. Det är sällan som förvaltarorganisationer har en expert just på styr. Det är en smalare nisch, därför är det bra att ta in experter, menar Jörgen Johansson, och han får medhåll från Magnus Tullock som är VVS-sakkunnig på Swedavia och kravställare i projektet. Det är också Magnus Tullock som kommer att drifta och förvalta styrutrustningen när det är färdigställt.

– Det är svårt att hitta den specifika kompetensen hos byggprojektledare, säger han. Speciellt att hitta någon med Jörgens erfarenhet. Han har ju dessutom varit entreprenör, säger han.

Upphandlingen genomfördes under hösten förra året, och byggstarten var i början av 2014. Under andra kvartalet 2015 beräknas det vara färdigt.

Kontaktperson: Jörgen Johansson

Fakta Bengt Dahlgren Brand & Risk
Bengt Dahlgren Brand & Risk är ett av 6 dotterbolag och består idag av 40 stycken Brand-, Risk- och Sprinkleringenjörer.