Lär dig förhandla om mer än lönen

Idag löper flera stora kollektivavtal ut. Avtalsrörelsen har dock inte riktigt gått som förväntat och flera fackförbund står utan överenskommelser på nya avtal. Men även om situationen kan dämpa förhoppningarna inför de stundande lönesamtalen kan det finnas andra saker än storleken på lönen att förhandla om.

Nu har Benify, som administrerar och utvecklar förmåner, tagit fram ett antal förslag på saker att förhandla om när lönetaket är nått. Till exempel extra semester, flexibla arbetstider eller möjlighet till kompetensutveckling.

De senaste åren har det blivit allt vanligare att förhandla om förmåner vid sidan av den vanliga lönen, speciellt sådant som kan frigöra tid för hem och familj – så kallade kringisar. Exempel på kringisar är barnpassning, städhjälp och matkassar. Även så kallade försäkringsförmåner som pensionsavtal och sjukförsäkringar har blivit alltmer efterfrågat.

- Att som medarbetare förhandla om andra saker än lönen är något som vi ser allt oftare. Då utbudet på förhandlingsbara förmåner är större är någonsin kan det vara ett effektivt sätt att öka kompensationen trots att lönetaket är nått, säger Leo Heijbel, Marknadschef på Benify.

För arbetsgivaren kan det vara lättare att erbjuda förmåner istället för några extra tusenlappar på lönen, då det ofta innebär skattemässiga fördelar för arbetsgivaren och inte belastar lönekostnaderna.

Här följer 10 exempel på saker du kan förhandla om utöver lönen:

• Extra semester
  • Flexibla arbetstider
  • Kompetensutveckling
  • Barnpassning
  • Matkassar
  • Städhjälp
  • Pensionsavtal
  • Sjukvårdsförsäkring
  • IVF-behandlingar
  • Månadskort för kollektivtrafik

Har du frågor om förmåner eller vill veta mer om Benify?
Leo Heijbel, Marknadschef Benify, leo.heijbel@benify.com, +46 70 046 03 19

• total kompensation
  • löneförhandling
  • avtalsrörelsen
  • lönerevision
  • förmåner
  • benify

Benify hjälper företag att administrera, utveckla och synliggöra sina samlade förmåner och kompensationserbjudanden.Företaget har bland annat 18 av Sveriges 30 största företag som kunder och totalt använder hundratusentals anställda Benifys system varje månad. Benify grundades 2004 och har idag över 300 anställda i 8 Europeiska länder.

www.benify.se

Markus Kullendorff