Bergendahls blev Årets Hässleholmare 2016

Bergendahls utsågs under fredagskvällen till Årets Hässleholmare 2016 på Hässleholms galakväll i närvaro av över 300 ledande företrädare för kommunen och dess närings- och kulturliv.

Juryn bestående av Bjarne Öhrling (projektledare på Hässleholm kommuns tillväxtavdelning), Hanna Gardell (kommunikationschef på Hässleholms kommun) och de tre kommunalråden Pär Palmgren (M), Mats Sturesson (C) och Lena Wallentheim (S)delade genom den senare ut priset med följande motivering:

”Det började med en ensam entreprenör i en källare, i den ännu unga staden. Idag är familjeföretaget Hässleholms kommuns största privata arbetsgivare, ett nordeuropeiskt handelshus med många starka varumärken. Och som de själva säger: Det hade kanske inte varit möjligt någon annanstans. Årets Hässleholmare står för tradition, engagemang och en stark värdegrund: ”Vi är nytänkare som vågar vara annorlunda”. Företaget tar stort ansvar för kommunens utveckling och är en värdefull medspelare för att göra Hässleholm lite större, lite bättre och lite härligare. Årets Hässleholmare 2016 är en mycket god förebild och ambassadör för Hässleholms kommun: Bergendahls.”

Bergendahls styrelseordförande Spiros Mylonopoulos har tidigare förärats utmärkelsen, men det är första gången ett företag utnämns till Årets Hässleholmare.

– Jag är väldigt hedrad och stolt över den här utmärkelsen som jag ser som ett kvitto på vad vi genom vår verksamhet och våra medarbetare betyder för Hässleholm, säger Elisabeth Bergendahl, ägare i tredje generation av handelsföretaget Bergendahls startat 1922 i just Hässleholm.

Bergendahls Food äger och driver City Gross, landets fjärde största och snabbast växande dagligvarukedja med 41 butiker och e-handel. Affärsidén är att vara Den goda sidan med mat som smakar och gör gott. Bergendahls är idag ett av landets fem största svenskägda familjeföretag och det 103:e största (enl Veckans Affärer).