Helårsrapport Hand in Hand

För oss på Bergsäker är det självklart att vi som företag ska ta vårt ansvar och måna om allt från våra anställda till vår omgivning och omvärld. Vi har därför sedan årsskiftet 2013-2014 varit engagerade i ett projekt med organisationen Hand in Hand. Arbetet i byn Paramesvaramangalam har nu pågått i 12 månader och vi har hittills uppnått goda resultat. Här följer en liten redogörelse och sammanfattning av vad som har åstadkommits hittills i projektet:

• Hela 253 kvinnor går nu i självhjälpsgrupperna. 163 kvinnor har fått extra yrkesutbildning
  • Tillsammans har 52 kvinnor lånat ca 40 000:- som mikrolån, det är i snitt 760:- per kvinna.
  • Dessutom har 25 kvinnor tagit små banklån för att investera i sina verksamheter.
  • 25 barn går numera i specialskola (CLC) för att komma ifatt så att de senare kan in i vanliga skolan.
  • IT-centret är igång med stort intresse. 259 personer har lärt sig grunderna för att via internet kommunicera med omvärlden.
  • Flera hälsoprogram är igång, bl a en omfattande undersökning av alla i byn. 164 människor fick behandling. 44 människor har fått behandling för olika ögonsjukdomar.
  • Det har städats upp i byn, planterat träd och anlagt 20 köksträdgårdar.

Detta är ett axplock av de satsningar som hittills har kunnat genomföras i projektet som löper under två års tid. Nästa avstämning sker om 6 månader och sedan en summering efter 2 år. Målsättningen är att vi då skapat hållbara förändringar i byn som leder till ökad livskvalitet för alla dess invånare och möjligheterna för dem att fortsätta växa.

För att ta del av rapporten i sin helhet är ni välkomna att ladda ner den här i pdf-version.

Följ gärna projektet på vår Facebooksida och se bilder från byn här: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.679994442079224.1073741834.391207437624594&type=1

För att läsa mer om Hand in Hand hänvisar vi till www.handinhand.nu