Blogginlägg -

Mötesplats Oviken - resultatet av samarbete mellan ideella föreningar, näringsliv och offentlig sektor

Styrkan i frivillighet

Nu tänker jag hylla Mötesplats Oviken och också frivilligheten.

Massor av folk vid invigningen utav Mötesplats Oviken

Vi är många som har ideell sektor att tacka för mycket i vårt liv.
Själv har jag hunnit med att idrotta en del när jag växte upp, varit med i scouterna m.m. Och det har funnits människor som gjort frivilliginsatser. Ledare, tränare, föräldrar som ordnat övernattningar och en massa annat.
Efter det har jag också arbetat som anställd för ett antal ideella organisationer och sett hur det går att växla upp kraften i frivilligengagemanget med stöd från personal. Massor av verksamhet har blommat på det här viset, och i mycket större omfattning än vad som gått med personal eller frivilliga. Bra kombo helt enkelt.

I helgen invigdes Mötesplats Oviken. En fantastisk folkfest med fler än 1500 besökare - och det på en liten ort på Jämtlands landsbygd. Otroligt imponerande.

Media var givetvis där, så du kan få en glimt av vad som hände på LTs site.

Men av vad är jag så imponerad?
Jo, först och främst över den mötesplats som skapats, själva huset. Det har gått verkligt fort att bygga, och det rymmer så mycket mer än bara en ny idrottshall: bowling, café, simhall, gym, konferensutrymme m.m.
Men det blir fortfarande bara ett skal, ett hus.

Bowlingklot på Mötesplats Oviken

Det som imponerar så stort på mig är engagemanget. Engagemanget från frivilliga i bygden, som under mer än tio år hållit drömmen levande. Och man har inte varit rädd för att samarbeta och samverka, både med offentliga delar (kommunen m.m.) och näringslivet. Så här har vi ett skolboksexempel på vad samarbete kan ge. Just i Myrvikens fall blev det nog inte 1+1=3 som man brukar skämta om något som gått väldigt bra. Nej, här blev det snarare 1+1+1= minst 10 när företag, ideella föreningar och offentlig sektor (kommunen + länsstyrelsen + regionen) slog sina påsar ihop och satsade ordentligt. Fast fortfarande bara ett hus, eller hur? Förvisso ett hus som fyller många viktiga funktioner och ser till att behoven av simhall, idrottshall och mötesplats mitt i byn är ordnat. Ja, jag håller med om allt detta - det blir så enkelt att hålla med om allt detta och mycket mer när jag har sett den fantastika Mötesplats Oviken färdig i helgen.

Och genom det stora engagemanget för sin bygd och genom samarbete på alla ledder i bygden har man skapat någor mer, något ännu viktigare. Något större, något som gör att bygden blir attraktiv och levande:
Man har skapat framtidstro.

Resan med Mötesplats Oviken har varit en spännande resa. Med många berg- och dalbanor på kort tid. Jag är tacksam för att ha fått vara med på resan och jag är oerhört ödmjuk för kraften hos engagemanget i bygden.

Nästa gång jag kommer till Myrviken är det gjutet var fikan blir: Mötesplats Oviken.

Vinterhälsningar
/Hans Green