Resultat och årsredovisning 2016

År 2016 var ett intensivt år för Bergs Hyreshus AB. Bolaget har byggt en stor förskola i Myrviken, projekterat och handlat upp bygge av nya lägenheter i Hackås, hanterat bränder vid Hackås skola samt en mycket stor vattenskada vid Myrvikens skola, byggt upp ett HVB boende i Myrviken m.m.

- Resultatet i rörelsen har varit väldigt bra. Trots de stora skadorna ger rörelsen dryga 2 mkr i plusresultat vilket är mycket bra. Sedan har vi finansiella kostnader av engångskaraktär relaterade till ett dotterbolag som i slutänden ger ett negativt resultat före skatt om 2,9 mkr, säger Therese Gripenfjäll, ekonomichef Bergs Hyreshus AB

Under 2016 har Bergs Hyreshus AB fortsatt öka underhållet och skötseln av fastigheterna. En viktig del i bolagets uppdrag är också att medverka i bostadsförsörjningen inom Bergs Kommun. Där är projekteringen av nya lägenheter i Hackås som nu byggs år 2017 en del. Sedan sker andra delar under 2017 som ett resultat av planering under förra året: lokaler omvandlas till lägenheter där läget så medger. En första omvandling är ett fd HVB boende i Svenstavik.
Bolaget har också under 2016 flyttat sitt huvudkontor till Hackås. Åtgärden har gett en ökad uthyrning av lokaler då de förra lokalerna i Svenstavik hyrts ut i sin helhet.

• therese gripenfjäll
  • 2016