Skördetid i Gläntans odlingsförening

Nyheter   •   Sep 20, 2018 14:23 CEST

Grönsaksdisk, gym, mötesplats och terapi – odlingslotten i Gläntans koloniområde fyller många funktioner i Clara Göbels och Neale Paylings liv. "När jag haft en körig dag är det fantastiskt att åka hit och gräva, plocka, nafsa på mat och peta på blommor. Det är som terapi, säger Clara."

Idrottsläraren som brinner för barnens hälsa

Nyheter   •   Sep 12, 2018 10:27 CEST

​Jonas Almén, idrottslärare på Solbackeskolan i stadsdelen Bergsjön i Göteborg , brinner för barnens hälsa. I flera år har han startat olika projekt för att få så många som möjligt i rörelse. Hans senaste initiativ The Daily Mile gör att både elever och lärare joggar 15 minuter varje skoldag.

Forskare vill veta vad Bergsjöborna tycker

Nyheter   •   Sep 10, 2018 13:24 CEST

Hur trivs du i Bergsjön? Hur mycket litar du på din vårdcentral? Nu vill forskare vid Göteborgs universitet ta reda på mer om Bergsjöbornas uppfattningar om samhället. Med start i slutet av september kommer de aktivt att söka upp invånare i östra Bergsjön för att ställa frågor. Alla som svarar får en värdecheck på 100 kronor.

Vi lyfter Bergsjön på Almedalen!

Pressmeddelanden   •   Jun 30, 2018 12:49 CEST

Pressmeddelande 2018-06-29 Vi lyfter Bergsjön på Almedalen! För första gången besöker Bergsjön 2021 Almedalen. Vi vill diskutera Bergsjön och prata om en spännande och växande del av Göteborg, med både utmaningar och styrkor.

Astrids sommarjobb är ett steg in i samhället

Nyheter   •   Maj 31, 2018 13:53 CEST

För tre år sedan bodde Astrid Diaz i El Salvador. Nu har hon precis fått sommarjobb på Familjebostäder i Bergsjön. ”Jag vill göra nytta och vara en del av det svenska samhället” säger hon.

Filmare för en dag

Nyheter   •   Maj 17, 2018 13:13 CEST

I söndags hölls den intensiva workshopen "Lär dig filma" i Bergsjön. "På en eftermiddag hinner man inte lära sig för komplicerade program och tekniker. Här handlar det om att kasta sig ut och bara göra", säger filmpedagogen Mattias Jonsson.

Tillsammans utvecklar vi Bergsjön

Nyheter   •   Maj 02, 2018 15:07 CEST

Hallå där, Robert Englund, som i mars valdes till vice ordförande i Bergsjön 2021. Vem är du? – Jag är områdesansvarig på Balder i Göteborg. Jag ser mig som en person som gillar att tänka nytt, att utveckla mig själv och andra. Jag vill hjälpa till att finna möjligheter till utveckling – där tror jag att jag kan bidra i Bergsjön 2021.

Nu rullar demokratibussen

Nyheter   •   Apr 16, 2018 15:05 CEST

Vad är det som har fyra hjul, 11:ans spårvagn på sidan och kan visa film på stor duk? Rätt svar är Östra Göteborgs nya demokratibuss. Framöver kommer den att spela en viktig roll i dialogen mellan stadsdelen och medborgarna.

Kom och tyck till om Bergsjöbadet

Nyheter   •   Apr 15, 2018 10:55 CEST

Kom till Bergsjöbadet nu på söndag den 22 april och berätta om vad du vill att vi ska göra med badplatsen. Grillarna är tända – välkommen!

Nytt liv för Gärdsås mosse

Nyheter   •   Mar 15, 2018 10:48 CET

Det är en oas och ett unikt naturområde alldeles inpå knuten. Men för få hittar hit. Med hjälp av drygt 3 miljoner kronor ska Gärdsmås mosse i Bergsjön nu rustas upp och bli en plats öppen för alla.

Om Bergsjön 2021

Om Bergsjön 2021

Bergsjön 2021 är ett samarbete mellan tio fastighetsägare som genom nybyggnation vill utveckla livskvaliteten för alla människor i framtidens Bergsjön.

Adress

  • Bergsjön 2021
  • Rymdtorget 7
  • 415 19 Göteborg