Gingerella – ”jag är här för att göra skillnad”

Gingerella – ”jag är här för att göra skillnad”

Ginger Ale är en kolsyrad dryck som görs på färsk ingefära, och i Gingerellas fall odlas ingefäran av en grupp bönder i Skogsträdgården i Sri Lanka (Wayambaregionen). Kooperativet kallas Kokila och består av 800 småskaligt odlande bönder som arbetar kollektivt med en gemensam kraft. Försäljningen av ingefära till rättvisa priser ger dem möjlighet till förbättrad hälsa och ökad självständighet samt fokus på kvalitet istället för kvantitet i jordbruket.

Förutom betalningen för råvarorna så får bönderna även en bonus för varje såld flaska som går till bland annat byggandet av skolor, sjukhus och till ny jordbruksutrustning. Även vaniljbönorna odlas av Kokila Subasinghe från Lunuwila i Wayambaregionen, Sri Lanka och rörsockret kommer från Suminter Organic Farmers Consortium i Maharashtra, Indien. Gingerella är en framåtblickande reinkarnation av Moder Jord-gestalten, en kombination av urkraften i vår favoritrot, en Askungesaga om att ta sig från fattigdom till framgång och det självsäkra hjältemodet hos sci-fi-ikonen Barbarella. När du dricker Gingerella, Karma Cola och Lemony, bidrar du till utvecklingen av samhällen i Afrika, Sydamerika och Stilla havet.

”Visste du att producenterna till Gingerella vann pris 2014 som världens mest Fair Fairtradeproducent av Fairtrade International?”

Läs mer. Gingerella finns att köpa hos återsäljare i Sverige som liksom vi värdesätter hög kvalitet. Denna vecka finns Gingerella representerad på Fairtrade Sveriges trenddag i Stockholm och på Göteborgs Whisky och Ölmässa. Gingerella kostar cirka 28-35 kronor.