Ny kolsyrad matcha-tedryck med citrus lanseras i Sverige

Kolsyrad coldbrew med matcha och citrus

Seicha startades av bröderna Felix och Benjamin för att skapa en god och mer hälsosam törstsläckare gjord på matcha-te. De skapar tedryckerna genom ”coldbrew” av matcha som får stå och dra i kallt vatten med citrusfrukter i 2-3 timmar. Detta ger den typiska Seicha matcha-smaken: mjuk, fyllig matchasmak, fruktig och uppfriskande av citrusfrukterna.

Seicha kommer från orden Sei- och -cha. Ordet Sei är renhet på japanska, och beskriver egenskapen hos tedryckerna. Cha är en del av ordet matcha men betyder också te. Seicha betyder kort och gott teets renhet.

Till skillnad från ett mer traditionellt te, där man låter tebladen ligga och dra i vattnet, så pulveriserar man matcha-tebladen så man får i sig en mer koncentrerad dos av te och man kan därmed tillgodogöra sig mer av teets näringsrika ämnen. Matcha-te innehåller mer antioxidanter än konventionellt te.

Varje dryck innehåller 1,3 gram matchapulver, som kommer från ett ekologiskt certifierat plantage i Japan. Seichas drycker innehåller naturliga ingredienser av hög kvalitet som ger matchadryckerna en distinkt och god smak. Seicha är god, ren energi för kropp och själ.

Välj mellan matchadryck med grapefukt, yuzu/ingefära/mynta och lime. En flaska Seicha Matcha innehåller 33 cl och kostar ca 29-35 kr. Du köper matchadrycken i butiker, kaféer, barer och restauranger som endast erbjuder de bästa råvarorna och produkterna på marknaden. Drick matchadryckena som en måltidsdryck, ett alkoholfritt alternativ eller varför inte blanda en te-cocktail med matcha?

Seichas matchadryck med lime vann pris på Great Taste Awards i London 2018 för dess goda smak. Läs om Great Taste Awards här.

Läs mer. Pressbilder hittar du här. Har du frågor får du gärna mejla mig. eller ring mig på tel: +46703883534. Läs våra tidigare pressreleaser. Håll koll på senaste nyheterna från Beriksson på Instagram, här och Facebook, här.