Marou och drömmen om den vietnamesiska chokladen

Marou och drömmen om den vietnamesiska chokladen

Marou faiseurs de chocolat startade sin chokladproduktion för endast ett år sedan men deras vackra chokladkakor har redan fått spridning i franska Elle och Vogue samt genom ett samarbete med tidningen Wallpaper erbjuder de en särskild Wallpaperchoklad i begränsad utgåva. Den rena chokladen från Marou produceras från böna till chokladkaka i Vietnam. Kakaobönorna är uteslutande av sorten Trinitario som odlas småskaligt av kakaobönder i Mekongdeltat, sluttningarna vid Annamitics vidder och det centrala höglandet. Chokladkakorna produceras i Saigon och packas för hand in i de förgyllda tapetmönstrade pappersförpackningarna.

Chokladen är en ren produkt som består endast av kakao och rörsocker men trots att chokladen har en minimal innehållsförteckning erbjuder de fem chokladkakorna en stor smakvariation. Detta uppstår eftersom plantagen har olika jordmån, klimat och ytterliga faktorer som påverkar den komplexa kakaofruktens mognad och smak. Marous fem chokladkakor döps efter de plantager som kakaon odlas på, nämligen Tien Gieng, Dong Nai, Lam Dong, Bentré och Baria och kakaohalten varierar mellan 70-80% kakaohalt. Kakaoplantan introducerades i Indokina på 1800-talet men föll i glömska för omvärlden under krigsåren. Vietnam är nu åter redo att erbjuda delikat choklad och denna gång i kombination med fransk chokladkunskap och i samarbete med den kreativa designbyrån Rice Creatives.

Chokladkakorna säljes i välsorterade delikatessbutiker och kafféer och exempelvis på:

NK i Stockholm och Göteborg

Ahlgrens Konfektyr i Malmö och Lund

Kahls The & Kaffehandel, Kalmar

Tant Grön, Båstad

Chokladkakorna kostar ca 60 kronor och de flesta väger 100 gram

Chokladkakan som är Ltd edition i samarbete med Wallpaper väger 80 gram.

Ladda ned bilder på: www.dropbox.com/sh/7p7ee98vi0ipdui/8-OKbZ5tAc läs mer på www.beriksson.net/vara-varumarken/marou på Marous blogg och deras twitterkonto kan ni läsa om deras framgångssaga: blogg: www.marouchocolate.com/ twitter: marou_chocolate. Om du undrar något mejla till info@beriksson.net och ange Markus eller ring mig på tel: +46703883534