Jeff Mills Presents the Jungle Planet

Den 8e mars bjuder Gallery 2.35:1 in Jeff Mills till Berns. Besöket är ett av flera stopp världen över under Mills promotionturné för sitt nya album ”The Jungle Planet”. Konserten är minst sagt spektakulär. Mills som är känd för sin snabba och precisa stil spelar nonstop i sex timmar sittandes på golvet med tre CD-spelare, diverse effekter och trummaskinen Roland TR-909.

Under namnet ”The Wizard” gjorde sig Mills känd för sina snabba mixar och sitt industriella sound i 80-talets Detroit. Som gäst i ”The Electrifying Mojos” radioprogram skapade han en unik blandning av band som Kraftwerk, Funkadelic och Nine Inch Nails, som senare skulle inspirera en ny våg av artister från Detroit att sprida den minimalistiska technon över världen. Tillsammans med basisten ”Mad” Mike Banks grundade Mills kollektivet ”Underground Resistance” i slutet av 80-talet. UR’s musikaliska estetik var ämnad för att skapa uppmärksamhet för att påverka de sociala och ekonomiska svårigheterna som rådde i de amerikanska storstäderna under president Reagan.

Mills är en tänkare och hans musik innehåller ofta budskap och idéer om mänskligheten och framtiden vilket idag är ovanligt inom elektronisk dansmusik. Hans förra album ”The Messenger” som gavs ut på hans egna skivbolag Axis har ett apokalyptiskt budskap som tar upp klimatförändringen och exploateringen av jordens resurser. Nästa kapitel och uppföljaren ”The Jungle Planet” presenteras alltså i form av ett 6-timmars maraton techno-set i Stora Salongen på Berns från 21.00-03.00.

För intervjuförfrågningar eller pressinformation mejla till livepr@berns.se

• konsert
  • nattliv