Better Shelter nominerad i Designs of the Year

I veckan släpptes nomineringarna i årets upplaga av Beazley Designs of the Year – och nödbostaden Better Shelter finns med på listan. I januari avgörs tävlingen, där även David Bowies sista album, museet TATE’s nya arkitektur och en kaffemugg designad för rymden är med och tävlar.

Den globala designtävlingen Beazley Designs of the Year, grundad av Londons Design Museum, lyfter varje år upp den bästa designen inom sex kategorier, däribland arkitektur, mode, grafik och möbler. Kriterierna för att nomineras är att ens design ska ha främjat eller lett till förändring, skapat nya möjligheter och fångat andan från året som gått. Better Shelters nödbostad, utvecklad i samarbete med FN:s Flyktingorgan (UNHCR) och IKEA Foundation, är nominerad i arkitekturkategorin.

– Att nomineras i en tävling som Designs of the Year är verkligen ett kvitto på att vi gör rätt som ständigt utvecklar designen på vår produkt, säger Märta Terne, kommunikationsansvarig på Better Shelter.

Tävlingen avgörs den 26 januari 2017.

Läs mer om årets nominerade bidrag och tävlingen här

• unhcr
  • shelter
  • refugees
  • refugee camp
  • ikea foundation
  • flyktingbostad
  • flyktingar
  • better shelter

Better Shelter är ett socialt företag som utvecklar och tillhandahåller innovativa bostadslösningar för personer som fördrivits från sina hem på grund av väpnade konflikter och naturkatastrofer. Genom smart design, innovation och modern teknik arbetar Better Shelter för att skapa säkrare och värdigare tillfälliga temporära hem för miljontals människor. Better Shelter samarbetar idag med IKEA Foundation och FN:s Flyktingorgan, UNHCR. Läs mer på www.bettershelter.org.

Märta Aretakis Terne

Press contact Head of Communications