Bankgirot och Adra match förenklar betalningshanteringen

Bankgirocentralen BGC har skrivit ett partneravtal med programvaruföretaget Adra match. Genom att integrera Bankgiro Inbetalningar med Adra matchs programvara blir hanteringen av kundfordringar enklare och miljövänligare för svenska företag.

Integreringen av Adra matchs programvara med Bankgiro Inbetalningar innebär att kunderna kan matcha bland annat sin kundreskontras adresser och fakturanummer oavsett affärssystem. Tidigare kunde BGCs filer som innehåller information så som belopp, kundnummer och fakturanummer för kommande och gjorda betalningar enbart läsas av de kunder som har ett affärssystem som stödjer Bankgiro Inbetalningar.

- Alla organisationer vinner tid på att effektivisera sin kundreskontra men de stora vinnarna är företag med en omfattande kundreskontra eller de som idag prickar av sina fakturor manuellt, säger Mia Lekberg, VD på Adra match.

Sparar miljön
Idag sker cirka 85 procent av fakturahanteringen på papper, vilket ofta är en tidsödande process. Förutom tidsbesparing och miljövinsterna får företagen med Bankgiro Inbetalningar också bättre kontroll över inbetalningarna vilket på sikt resulterar i förbättrad likviditet.

- Vi är mycket glada över samarbetet med Adra match som har starka lösningar för matchning av olika filer. Tillsammans förenklar vi betalningshanteringen för våra svenska kunder ytterligare, säger Christer Segerlund, Program Manager på BGC.

Den nya programvaran hanterar alla filformat och kan därmed efter matchningen av betalningsinformationen exportera allt material direkt in i kundens affärssystem.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Christer Segerlund, Program Manager BGC, Tfn 08-725 65 02 eller 070- 651 65 02 christer.segerlund@bgc.se

Mia Lekberg, VD Adra match AB, Tfn 08-725 91 00

Om BGC
Bankgirocentralen BGC AB erbjuder produkter och tjänster för clearing av betalningar, girering, elektronisk fakturering och säkerhet på Internet i Sverige. BGC är den centrala aktören i Sverige vid förmedling av betalningar och betalningsinformation mellan banker och bankkunder. Bankgirot är det enda girosystemet i Sverige som hanterar alla typer av betalningar oavsett bank. Varje dag förmedlar BGC bankgirotransaktioner till ett värde av 25-50 miljarder SEK. BGC ägs av SEB, Swedbank, Handelsbanken, Nordea, Danske Bank, SkandiaBanken, Kaupthing Bank Sverige och Länsförsäkringar Bank. För mer information, se www.bgc.se

Om Adra match
Adra match är Nordens ledande leverantör av lösningar för automatisk kontoavstämning och behandling av elektronisk betalningsinformation. Företaget har kontor i Oslo, Stockholm, Köpenhamn och London. Adra har med över 70 anställda en unik kompetens inom ekonomiska avstämningar och konvertering av alla typer av filformat, såväl nationellt som internationellt. För mer information, se www.adramatch.com/se