Svenska Elvine flyttar in i Bibliotekstan i höst

Svenska Elvine flyttar in i Bibliotekstan i höst

I augusti 2015 flyttar det svenska varumärket Elvine in i Bibliotekstan. Adressen blir Jakobsbergsgatan 6 med grannar inom mode, design, skönhet och kafé har gatan sin alldeles egna karaktär.

Om Biblioteksgatan är Bibliotekstans pulsåder/hjärtmur där de internationella butikerna radas upp efter varandra bjuder Jakobsbergsgatan på en rad smultronställen med allt från svenska jeans till australiensisk skönhet. Jakobsbergsgatan är, med sina 410 meter, Bibliotekstans kortaste gata, och har under de senaste åren blivit ett stråk värt att ta en omväg för. I augusti 2015 får gatan nytt tillskott, då svenska Elvine flyttar in i området.

- Vi väljer att öppna vår första egna butik någonsin just i Stockholm och vi ser nu fram emot att satsa på vår hemmamarknad efter flera års framgångar internationellt. Med öppningen i Bibliotekstan är vi trygga med att möta vår målgrupp i ännu större omfattning än tidigare, säger Daniel Mänd, grundare av Elvine.

Elvine, klädmärket som grundaren Daniel Mänd döpt efter sin mormor, flyttar i augusti in på Jakobsbergsgatan 6. Detta blir varumärkets första butik någonsin. Elvine har sina rötter i Göteborgs kreativa gatuscen med graffiti-målare och andra street-konstnärer. Detta arv synsfortfarandei kollektionerna trots att varumärket har mognat in i en mer sofistikerad fashion-stil.

Redan tidigt etablerades det svenska varumärket WeSC i området. Då med en förhoppning om att få sällskap av andra intressanta märken, vilket under åren har blivit verklighet. Tre av grannarna är Our Legacy, Nudie och Rodebjer - alla exempel påsvenska kreatörer som har startar småskaligt men snabbt vunnit stor internationell framgång.

Utöver mode berikas området med bland annat skönhet och kaffe. I fjol öppnade den australiensiska skönhetskedjan Aesop sin första butik i Sverige på Jakobsbergsgatan, och tidigare i år fick gatan förstärkning av svenska Sandqvist. Det välbesökta vattenhålet Sempre Espresso Bar står för de italienska influenserna, och serverar kaffe i klassiskt italienskt manér.

- I vårt arbete att skapa en dynamisk mix av svenskt och internationellt mode i Bibliotekstan, är Elvine ett välkommet tillskott som ytterligare stärker Jakobsbergsgatan som destination för svenskt mode, säger Emanuel Westin, chef affärsutveckling butik, på Hufvudstaden

Butiken öppnar på Jakobsbergsgatan 6 i slutet av Augusti 2015.

Louise Severin, Marknadskoordinator Hufvudstaden
louise.severin@hufvudstaden.se