Whyred visar fotoutställningen "Paul Weller - Fotografier av Lawrence Watson" i Bibliotekstan.

Från idag visar Whyred den nya fotoutställningen "Paul Weller – Fotografier av Lawrence Watson" i sin butik i Bibliotekstan. Utställningen kommer hänga i butiken under hela oktober.

Londonfotografen Lawrence Watson har sedan 80-talet fotograferat Paul Weller under hans liv som musiker. Det började med Style Councils skivomslag till Confessions af a pop group och sedan har det fortsatt. Skivomslag, bakom scen, livespelningar, resor och i hemmet– Lawrence har skapat en avslappnad och väldigt intim och nära känsla av Weller och hans liv, både som artist och privat. 2007 ställde Lawrence ut fotografierna som tidigare bara skådats i CD eller LP konvolut, för att ge dem rättvisa att beskådas i sitt sammanhang och för första gången uppförstorade till sin normala storlek. Verken fungerar exemplariskt som samlingsobjekt och upplagorna är små och exklusiva – 25 ex som max och vissa enbart i 1 ex.

Whyred har anknytning till konstvärlden, och konsten har ända sedan varumärkets födelse varit en viktig källa till inspiration. Namnet Whyred härstammar från en av Sveriges mest kända konstnärer, Sven X:et Erixon, tillika morfar till Whyreds chefsdesigner Roland Hjort. Paul Weller – även kallad ”the Modfather”, har alltid varit en stor inspirationskälla för Whyred och designer Roland Hjort – både som musiker och stilikon.

Whyred har sin flaggskeppsbutik i Bibliotekstan och finns på Mäster Samuelsgatan 3 i Stockholm.

Mer konst blir det på lördag när pop up-butiken "Villa" i regi av Jonas Kleerup öppnar på Biblioteksgatan 10.