Ny jury utsedd till bibu.se 2016

Just nu pågår bibu.se 2014 för fullt i Helsingborg. I samband med att juryn till bibu.se 2014 fullgjort sitt uppdrag har Bibu AB:s styrelse utsett en ny jury. En jury som kommer att arbeta för att välja ut det bästa och mest högkvalitativa inom svensk och internationell scenkonst för barn och unga till biennalen 2016.

Vi är stolta över att kunna presentera den nya juryn i samband med bibu.se 2014. Medlemmarna har rätt bredd och kompetens för att fortsätta det fantastiska arbete som bibu.se bär med sig. Den nya juryn påbörjar sitt uppdrag direkt efter det att bibu.se 2014 har avslutats.

Den nya juryn består av:

Boel Gerell
Boel Gerell är författare, kulturjournalist och lärare i litterär gestaltning och kulturjournalistik, knuten till K3, Malmö högskola och Lunds universitets författarskola. Som kritiker recenserar hon scenkonst för Sydsvenska dagbladet och bildkonst för Kvällsposten. Boel Gerell är dessutom verksam som skönlitterär författare och har skrivit tre romaner och en novellsamling.

Camilla Reppen
Camilla Reppen är producent, koreograf, dansare och pedagog i danskompaniet Arkeolog 8 som grundades tillsammans med kollegorna 2010. Med ambitionen att skapa danskonst med låg tröskel men stort djup har Arkeolog 8 sedan dess spelat sina produktioner runt om i Sverige och internationellt i skolor, på festivaler och teaterhus. Camilla är utbildad vid Dans- och Cirkushögskolans kandidatprogram i danspedagogik med inriktning street.

Daniel Isakson
Daniel Isaksson är verksamhetsledare på Ung Scen Norr och där arbetar han med att utveckla och starta upp Norrbottensteaterns ungdomsscen - Ung Scen Norr. Målet är att starta en ny verksamhet för den unga publiken i Sveriges största län 2015. Daniel har tidigare arbetat som producent och musikalartist både inom det fria och institutionella kulturlivet och är utbildad vid Kulturverkstan och Balettakademin i Göteborg. Förutom sitt nuvarande arbete vid Norrbottensteatern har han bl a arbetat på Backa Teater, Wermland Opera, Svenska Teatern i Helsingfors och Play Teaterkonst. I arbetet med Ung Scen Norr är drivkraften att ge Norrbottens unga möjlighet att påverka och vara delaktiga i den professionella scenkonsten.

Marall Nasiri
Marall Nasiri är skådespelare och gick ut teaterhögskolan i Stockholm 2009. Hon har sedan dess medverkat i en rad föreställningar på Backa teater bl a Utopia och Acts of goodnessPappersgudar på Angereds teater, Jag ringer mina bröder på Stadsteatern i Stockholm och Ungefär lika med på Dramaten. Våren 2012 spelade hon i pjäsen Lille kung Mattias på Kennedy Centers Nordic School festival i Washington. Hon har suttit i Barnteaterakademin i Göteborg 2012/2013.

Mattias Brunn
Mattias Brunn är skådespelare, dramatiker och regissör och har i 15 års tid arbetat med teman kring kön och identitet, maktstrukturer och sexualitet. För närvarande medverkar han i Vårt förakt för svaghet på Skärholmen Kulturhuset Stadsteatern, och tidigare låg han bakom/medverkade i föreställningar som ...efter Fredrik, No tears for queers, Järnnatt, Från 0, Bilder av Pi, Hedwig and the angry inch och Läroplanen.
Åren 2008-2010 var han även huvudlärare för kurserna Normkritisk Gestaltning på dåvarande Teaterhögskolan i Stockholm.
bibu.se 2012 mottog han Prix d'Assitej för sitt, Cilla Jelfs och Peter Lorentzons arbete med ungdomssatsningen projekt:ID på Regionteater Väst.

Åsa Ekberg
Åsa Ekberg är skådespelare och regissör, gick ut från Malmö scenskola för 30 år sedan. Åsa är anställd på Teateralliansen sedan 15 år. Åsas huvudsakliga syssla nuförtiden är regi och hon delar sitt frilansande med en deltidsanställning som konstnärlig ledare på Jämtlands läns teater, Estrad Norr. Hon är även med och driver Frilansteatern, som producerar och spelar musikteater för barn.

VARMT VÄLKOMNA TILL BIBU.SE!

Den avgående juryn har bestått av:

Björn Gunnarsson - litteratur-, dans- och teaterkritiker
Hugo Tham - utvecklare inom scenkonsten för barn och unga på Kultur i Halland
Inger Holmberg - är regional riksteaterkonsulent i Västerbotten med inriktning mot barn- och ungdomsfrågor
Josette Bushell Mingo - frilansande regissör och skådespelare samt konstnärlig ledare för Riksteaterns Tyst TeateR
Ulla Kassius - scenograf
Åsa Fagerlund - danskonsulent i Stockholms stad och län

Tack för ett väl genomfört uppdrag med bibu.se 2014!

Lisbeth Morin, ordförande Bibu AB
Maria Ragnarsson, vd Bibu AB

bibu.se är Sveriges ledande mötesplats med, för och om professionell scenkonst som vänder sig till en ung publik. Fokus ligger på ett antal juryvalda svenska och internationella uppsättningar. Tillsammans med ett omfattande seminarieutbud, olika samtalsforum och sociala events skapar de en arena för analys och diskussion kring områdets kvalitet, status och utvecklingsmöjligheter.

Scenkonstbiennalen för barn och unga startade år 2006 och genomförs sedan dess vartannat år. Under bibu.se 2012 samlades 1.036 deltagare från 24 olika länder för att uppleva unika gästspel, lyssna på aktuell forskning och konstnärliga samtal, debattera och umgås. Med en publik på 9.263  blev den även den mest välbesökta hittills.

bibu.se 2014 genomförs med Helsingborgs stadsteater som huvudsamarbetspartner
med stöd av Kulturrådet och Region Skåne.
& i samarbete med Helsingborgs Stad, Dunkers Kulturhus samt Helsingborgs Konserthus

Bibu AB som arrangerar biennalen ägs gemensamt av Teatercentrum och Svenska ASSITEJ