Skillnaden mellan cocktailklänningar och formella klänningar

En sak är säker: en cocktailklänning har en alldeles särskild slags charm. När det gäller cocktailfester måste man bära sexiga cocktailklänningar som inte bara attraherar andra, utan som också hjälper dig öka ditt självförtroende och som skiljer dig från mängden. Om du är en fin tjej i sexig cocktailklänning kommer du att slå publiken med häpnad, inte sant? Om du däremot fått en inbjudan till en kostymtillställning innebär det att du måste bära en formell klänning. Ibland beror det alltså på vilken slags fest du ska gå på. Så hur kan vi skilja mellan formella klänningar och cocktailklänningar?

Nedan finns en komplett lösning som hjälper dig att skilja mellan de båda klänningarna.

Formalitet

En cocktailklänning i Sverige innebär oftast det vi bär på en cocktailfest. Drinkar och aptitretare serveras, och gästerna kan själva avgöra kjolens längd eftersom ett cocktailparty är mindre formellt än många andra tillställningar. Här är konversationerna och mötena mer avslappnade, i jämförelse med fester där du bär formella klänningar. Formella klänningar är sådant vi bär till särskilda tillställningar, till exempel bröllop, baler, välgörenhetstillställningar, etcetera. Välj klädsel beroende på tillställningen. Om du bär en cocktailklänning till en formell tillställning kanske du inte riktigt passar in, eftersom formella tillställningar kräver korrekt klädsel.

Kjolens längd

Cocktailklänningars längd kan rangordnas från mitten av låren till knälängd. Kjolens längd kan anpassas efter din kroppstyp. En klänning som slutar på låren är perfekt för kvinnor med fina ben, medan en knälång klänning passar alla kroppstyper. Formella klänningar slutar däremot oftast vid knäna eller längre ned. Golvlånga klänningar är mycket populära på formella tillställningar, som ett bröllop i en katedral. På formella tillställningar är det inte lämpligt att bära en klänning som slutar ovanför knät.

Rött och svart är sexigast

Röda cocktailklänningar finns i flera nyanser och mönster, och såväl svarta som röda klänningar kommer att dra till sig uppmärksamhet på ett cocktailparty. Oroa dig inte för att överglänsa bruden på bröllopet, eller att inte se elegant nog ut i en färgglad klänning. Tvärtom behöver du fästa stor vikt när du väljer färg på formella tillställningar. Vanligtvis är enfärgade kläder eller enkla färgkombinationer lämpliga för formella tillställningar. Undvik starka färger som rött och rosa på begravningar.

Accessoarer

Oavsett vilken tillställning du ska gå på bör du aldrig glömma att bära accessoarer i stil med matchande smycken. Det gäller även för cocktailklänningar och formella klänningar. Chica väskor eller designerhandväskor ger dig en extra tjusig känsla. Stilettklackar fungerar bra med en cocktailklänning, eftersom de får benen att se längre ut. Ett bar höga klackar med kristaller framhäver din golvlånga, formella klänning och gör dig redo för röda mattan. Kom ihåg att bära dina favoritörhängen och ett halsband för en perfekt look.

Vogeni.se är en onlinebutik som fokuserar på att erbjuda svenskar bra klänningar. De har hundratals olika stilar på sina klänningar, och kan även skräddarsy klänningar till sina kunder.