Vad du kan göra medan du bär en korsett

Så du vill bära en korsett, och ta väl hand om den för att förlänga dess livslängd. Det finns ett par åtgärder du kan vidta medan du bär den och när du tagit av dig den, för att minimera slitage och behov av dyr rengöring.

Ett av de mest grundläggande råden för korsetter är att bära den med ett annat lager mellan korsetten och din hud. På så sätt absorberar materialet svett och naturliga oljor från huden. Det innebär mindre slitage på korsetten, och genom att inte utsätta den för svett och oljor slipper du rengöra den lika ofta.

Hur praktiskt det är att bära ett till plagg beror till stor del på resten av din outfit. Om du bär en midjecincher eller korsett som går under bysten kanske du redan bär plagget ovanpå något annat, och då är det ju inga problem (kom bara ihåg att plagget undertill kommer bli skrynkligt på grund av trycket). En söt korsett kan bäras som en topp. Om du bär korsetten som en grund kanske vädret inte tillåter ytterligare ett lager mellan korsetten och din hud.

En gång i tiden bar man ett linne under korsetten, men idag räcker det med en enkel blus eller T-shirt. Din återförsäljare av korsetter kan ibland till och med sälja toppar som passar perfekt för att bäras under korsetter, utan band och ärmar som förstör stilen. Materialet bör vara lätt, andningsbart, och enkelt att tvätta.

Ett misstag många gör när de bär en korsett är att knyta banden runt midjan. Detta skaver faktiskt sönder korsettens tyg. Om du inte vill att banden ska hänga fritt kan du separera ”kaninöronen” i midjan och stoppa in ändarna under korsettens nederdel. När det är dags att ta av korsetten måste du komma ihåg att lossa banden innan du knäpper upp resten av plagget.

Om du behöver byta ut själva snörningen kan du köpa polyesterband i alla slags hantverksbutiker. Även om din korsett inte ursprungligen hade den här sortens band kan polyesterbanden erbjuda ett bra och starkt alternativ. Mät de ursprungliga banden, och justera lite om du tyckte att de var för långa eller för korta. Det är alltid lättare att klippa och göra dem kortare, så det är alltid bäst att välja lite ”för långa” band om du tvekar. Annars kan det bli svårt att ta på dig korsetten. Köp band som är minst 1/4” breda. Band som är minst 5/8” eller bredare ger dig en mer förförisk look, men de bildar också en utbuktning.

När du har tagit av dig korsetten kan du låta den vädra, andas, och slappna av. Häng den på en galge eller över en stol. Fibrerna kommer då att slappna av och hitta sin form igen, och den friska luften är bra för eventuell doft. Om du tränar midjan eller deltar i en tillställning som kräver att du bär korsetter flera dagar i rad bör du växla mellan att bära olika korsetter. Precis som en behå eller ett par skor kommer korsetten att slitas ut mycket fortare om du inte tar en paus från den. Tyget, benen och snörena utsätts ju alla för fysisk ansträngning medan du bär den. Du kan också torka av korsetten med en fuktig trasa när du tagit av den, för att försiktigt få bort svett och naturliga oljor. Vogeni.se erbjuder hundratals korsetter att välja mellan! De är inte bara en återförsäljare, utan deras team välkomnar alltid en konversation med kunder som köpt korsetter.

Besök oss gärna igen för mer information om att förvara och rengöra dina korsetter! Vi hoppas att den här artikeln kan hjälpa dig. Om du tyckte att artikeln var hjälpsam är du varmt välkommen att dela den med dina vänner. Tack!