Duells fortsätter att expandera med cykelhjälmar från prestigemärket Limar

Ytterligare ett välkänt varumärke landar nu hos Duells, Skandinaviens ledande leverantör av tillbehör, personlig utrustning och reservdelar för bland annat mc och cyklar. Italienska Limar, ett av världens mest välkända varumärken när det kommer till cykelhjälmar, väljer nu Duells som distributör i Sverige och Danmark.

– Vi vill arbeta med de starkaste distributörerna på varje marknad. Därför har vi nu valt att låta Duells vara ensam distributör av våra produkter i Sverige och Danmark. Jag har följt Duells under många år och vet att de har en mycket stark relation till sina kunder och har en stabil plattform som passar våra produkter utmärkt. Men det som är absolut viktigast är att de har en cykelkänsla – förstår handlarna och har en passion för cykel. Det är avgörande för att man ska bli en framgångsrik distributör, säger Bengt Friberg, export manager på Limar Srl.

Tack vare att Duells från och med i höst tar över distributionen av Limars samtliga produkter i Sverige och Danmark kommer produktutbudet och tillgängligheten att öka. Fler modeller och färger kommer att finnas tillgängliga för kunderna.

När Duells i våras beslutade att sluta sälja cyklar och fokusera fullt ut på eftermarknadsprodukter öppnade sig många möjligheter. Företag, vars varumärken tidigare har varit svåra att få, ser nu möjligheter i Duells starka distributionsnät.

– För oss var det en förutsättning för ett samarbete att Duells slutade handla med cyklar. Det gör att de kan lägga alla sina resurser på eftermarknadsprodukter vilket naturligtvis är bra för oss, säger Bengt Friberg.

För Duells del är Limar ett perfekt komplement i den befintliga produktportföljen. Prestigehjälmar är något som saknats tidigare och Limar är det varumärke som länge legat högt på önskelistan.

– Vi är naturligtvis oerhört stolta över att Limar väljer oss och vi ser mycket fram emot att presentera dessa produkter för våra kunder. Vi vet att Limar har höga förväntningar på oss och att Skandinavien är en viktig marknad för dem och vi ska göra vårt yttersta för att visa att de har valt rätt distributionskanal, säger Björn Johansson, försäljningschef på Duells.

• bike
  • cykelhjälm
  • limar
  • duells
  • duells international sx & fmx
  • tillbehör
  • freestyle
  • mtb
  • freestyletävlingen
  • downhill

Duells grundades 1932 och är idag Skandinaviens ledande leverantör av tillbehör, personlig utrustning och reservdelar inom sex produktområden; motorcykel, moped, cykel, ATV, snöskoter och marint. Sortimentet är uppbyggt för att vara heltäckande och innehåller de främsta internationellt starka varumärkena. Produkterna finns hos mer än 4000 återförsäljare i Sverige, Norge och Danmark.

Duells har över hundra medarbetare vid huvudkontoret i Göteborg och filialkontoren i Roskilde, Oslo och Östersund.