Kommunikationssystem från Cardo särskilt för Shoeis mc-hjälmar

Shoei, den japanska tillverkaren och globala marknadsledaren inom mc-hjälmar, och Cardo, den Pittsburgh-baserade marknadsledaren inom Bluetooth-kommunikationssystem för mc-hjälmar (Scala Rider), informerade den 24 oktober om att de ingått ett avtal där Cardo designar, utvecklar och marknadsför ett unikt high end-kommunikationssystem särskilt för att passa Shoeis modeller Neotec, Multitec, XR-1100, J-Cruise, Qwest, RJ-Platinum och Hornet-DS.

Den nya produkten, Cardo SHO-1, införlivar Cardos senaste teknik och har en ny och patentskyddad delad konstruktion som bland annat inkluderar ett utbytbart batteri. Lansering beräknas ske under sista kvartalet av 2013. Förutom alla påkostade funktioner såsom mc till mc-interkom mellan upp till nio förare, anslutningsmöjligheter med mobiltelefoner och trådlöst mottagande av stereomusik från smartphones och kompatibla MP3-spelare, består Cardo SHO-1 av två kompletterande lågprofilenheter som fästs smidigt och utan mekaniska klämmor på Shoeis hjälmar. Cardo SHO-1 kommer att säljas via Cardos distributionskanaler, men Shoei rekommenderar att man använder systemet med deras hjälmar.

Ledningen hos båda bolagen beskriver inte bara Cardo SHO-1 som tekniskt "cutting edge", det är också en anmärkningsvärt strömlinjeformad och diskret produkt. Tack vare den specifika designen för Shoeis hjälmar kan en vanlig motorcyklist montera systemet på sin Shoei-hjälm på bara några minuter. Shoei kommer att presentera systemet på den kommande mc-mässan, EICMA, i Milano.

- Pålitlighet, komfort och innovation är vad våra kunder förväntar sig av oss och dessa var huvudkriterierna när vi valde Cardo för att utveckla och designa ett kommunikationssystem särskilt för Shoei-entusiaster, säger Shintaro Ohno, chef för Shoeis produktplaneringsdivision.

- Shoei är ett mycket innovativt och dominant företag på hjälmmarknaden som vänder sig till en kundkrets som är van vid top of the line-produkter och -tillbehör. I den nya Cardo SHO-1 har Shoeis kunder en fantastisk produkt, specialgjord för att passa deras favorithjälm, tillägger Albert Ashkenazy, marknadschef och vide VD för Cardo.

Bilder på Cardo SHO-1 kommer att släppas i samband med EICMA-mässan. Duells medarbetare som sett systemet i verkligheten kan dock intyga att det är ett otroligt smidigt och diskret kommunikationssystem.

• scala rider
  • cardo
  • shoei
  • kommunikationssystem
  • interkom
  • hjälmar
  • hjälm
  • mc-hjälmar
  • mc-hjälm
  • motorcykel

Shoeis och Cardos produkter distribueras av Duells, som grundades 1932 och är Skandinaviens ledande leverantör av tillbehör, personlig utrustning och reservdelar inom motorcykel, motocross, moped, cykel, ATV, snöskoter och marint. Sortimentet är heltäckande med fokus på internationellt starka varumärken och du hittar produkterna hos över 2500 återförsäljare. Duells har sitt huvudkontor i Göteborg och filialkontor i Roskilde, Oslo och Östersund.