Bilfinger Trainee-program, Oskar Andersson berättar om sina upplevelser

Med anteckningsblocket och laptopen i väskan går jag den dryga kilometern från hotellet till Bilfingers engineer-kontor i Karlstad. Det är fem minus grader och en centimeter snö, ur mitt head-set spelas givetvis ”På den sköld du klär”-Färjestad, som det inbitna hockey fan man är. Jag heter Oskar Andersson och är en av Bilfingers fyra traineer, fyller 24 i år och kommer från metropolen Hedekas. Innan anställningen på Bilfinger studerande jag till högskoleingenjör inom maskinteknik, inriktning industriell ekonomi och produktionsledning i Jönköping. Med den utbildningen väcktes intresset för processutveckling, projektledning och förbättringsarbete vilket också var anledningen till att jag sökte till Bilfingers Trainee-program och just nu befinner mig i ett snöigt Karlstad.

Min anställning är vid Bilfinger Maintenance Chemicals, i Stenungsund, och hittills har jag arbetat med processkartläggning av informations- och materialflöden samt hantering av KPI:er (Key Peformans Indicator) till kund. Jag har även fått delta på allt ifrån hur en notis blir till arbetsorder, till att vara med och byta en värmeväxlare på ett antal ton. Anledningen till att jag för tillfället befinner mig i Karlstad är att trainee-tjänsten innehåller ett rotationsprogram som pågår under en tio veckorsperiod. Under rotationen kommer vi att besöka samtliga affärsområden inom Bilfinger här i Sverige.

Här i Karlstad jag har fått vara med projektledare, processingenjörer samt projektadministratörer som arbetar med bolagets partnerskap till Fortum. Under dessa fem dagar har jag introducerats i hur ett projekt bereds, genomförs och avslutas samt varit ute vid ett av 125 vattenkraftverk där vi sköter underhållet. Det är mycket intressant hur bolaget arbetar tillsammans med en stor kund för att hela utveckla partnerskapet och alltid jobba så smart som möjligt.

Jag kan bara hålla med de övriga traineerna om att Bilfinger fortsätter att leverera på den höga nivå som målades upp för oss vid introduktionsveckan för 137 dagar sedan. Tiden har flugit förbi tack vare en engagerad chef och organisation som hela tiden varit måna om att vi traineer skall få så mycket kunskap och förståelse om bolaget som möjligt. Här näst väntar några till veckors resande runt i Sverige för fler besök på de olika kontoren och därefter examinationsarbetet som vi skall arbeta med fram till hösten och därefter gå in i våra framtida roller inom Bilfinger, kul!

Vi hörs!