Nyhet -

Bilfinger Trainee Program - Tobais Johannesson berättar om sina första utmanande veckor

Efter att ha varit trainee i två månader känner jag mig glad att arbeta vid Bilfinger. Jag kände mig nöjd redan från första början, men nu är jag säker på att jag har hamnat vid en arbetsplats där jag kommer trivas under året som trainee. Tobias heter jag och min bakgrund är från Chalmers civilingenjörsprogram inom kemi- och energiteknik. Jag sökte mig till Bilfinger eftersom det verkade vara ett företag på väg framåt och jag såg min möjlighet att utvecklas inom deras traineeprogram.

Första veckan var vi placerade på huvudkontoret i Kungälv för att lära känna organisationen och träffa personer från olika delar av den. Det var väldigt mycket information under en vecka och kul att få en helhetsbild av företaget. Det var speciellt intressant att få chansen till en inblick i de delar som jag själv inte kände till i någon större utsträckning, t.ex. ekonomi och inköp. De tog sig tid att förklara begrepp som man inte var insatt i sedan tidigare och det var något jag uppskattade.

Därefter har vi blivit placerade vid våra respektive arbetsplatser i 12 veckor för att lära känna våra framtida arbetsuppgifter och arbetsplatser lite mer. Jag uppskattar att man får den tiden att lära känna alla kollegor och får en chans att komma in i arbetet innan vi ska börja rotera på de olika avdelningarna. En liten nackdel är att man inte träffar de andra traineerna så mycket under det dagliga arbetet då vi är utplacerade på olika platser.

Till en början har jag fått vara med i uppstarten av två projekt där jag funnits tillgänglig som extrahjälp för olika uppgifter. Jag har också fått två egna internprojekt som jag jobbar med när jag får tid över från de andra projekten. Ett av projekten kan man få se närmare om man möter Bilfinger på någon mässa i vår; jag har nämligen ansvaret för dokumentationen för den process-modul som finns i montern.

Jag trivs väldigt bra på det hela taget. Jag har både en handledare och en mentor som svarar på alla mina frågor vilket är fantastiskt. Det är också roligt att man får gå ut i processen och kika ibland, så man inte bara sitter på kontoret. Sist men inte minst är det riktigt gött med fredagsfikan som vi turas om att fixa!

• i fokus på bilfinger
  • ingenjörer & konsulter