Nyhet -

Bilfinger Trainee Program – Tobias Johannesson testar allt ifrån svetsning till energikartläggning

Nu är jag mitt uppe i den delen av traineeprogrammet som innebär att vi får prova på alla olika avdelningar som finns inom Bilfinger. Det har känts ungefär som att jag börjat nytt jobb varje vecka, vilket varit både utmanande och skoj. Jag har under nio veckor försökt lära mig svetsa, behandlat inköpsordrar, felsökt vakuumvakter, bytt filter, varit med på en underhållsorientering, lärt mig ekonomiska termer. Sammanfattningsvis har jag försökt mig på mängder med saker som ligger utanför mitt vardagliga arbete och det har varit en fantastisk möjlighet!

Under första tiden på Bilfinger har mycket av min tid ägnats åt en energikartläggning som är en del av mitt examensarbete i traineeprogrammet. Jag har varit ansvarig för att samla in all information om Bilfingers energianvändande och föreslå förbättringsåtgärder. Eftersom Bilfinger är en organisation etablerad över hela Sverige har det inneburit insamlande av data från många olika platser, vilket har varit kämpigt men också lärorikt. Jag känner verkligen att jag fått en bra insikt i hur organisationen är uppdelad och det är guld värt att ha varit i kontakt med nästan alla delar av bolaget.

En vecka som överträffade mina förväntningar var när jag följde med BU Maintenance Chemicals inne i verkstäderna på Borealis två fabriker i Stenungsund. Bilfingers praktiska arbete med HSE gjorde sig direkt påmint när det uppdagades två asbestpackningar under arbetet och det genast blev stopp i arbetet för att få tillstånd från arbetsmiljöverket att hantera asbest. Det mest intressanta var dock att se och laga industrirobotar ”in action”, eftersom jag aldrig varit i kontakt med industrirobotar tidigare.

Under februari och mars var det arbetsmarknadsmässor på Chalmers och Högskolan Väst där vi traineer fick vara med och träffa studenter. Det är en skön känsla att få stå på företagssidan av mässorna för första gången och kunna ledsaga dem till arbetsmarknaden. Det känns också bra att kunna stå på mässan och förklara varför de ska välja Bilfinger utan att behöva fundera länge. Jag har varit här i ett halvår nu och trivs otroligt bra med arbetsuppgifterna, kollegorna och allt därtill, och det är mina simpla argument för varför fler ska söka sig till Bilfinger.

Mikael Niklasson

Presskontakt Market and Business Development Manager +46 767 60 70 52