Nyhet -

PIDGraph, Bilfingers AI-verktyg för konvertering av dokument till digital anläggningsdokumentation

Virtuella modeller av den egna anläggningen, "digitala tvillingar", börjar bli ett mått inom systemdokumentation. För med dess hjälp, kan alla viktiga data hittas på några sekunder. Modellerna underlättar överensstämmelsen med operatörens verklighet, accelererar anläggningsförändringar och möjliggör helt nya applikationer för att öka effektiviteten via "Internet of Things" -anslutning.
Men överföring av existerande dokumentation till digitalt format är kostsamt och tidskrävande.

Bilfinger utvecklar därför den nya digitala lösningen "PIDGraph"

I ett första steg konverterar PIDGraph automatiskt rör- och instrumentflödesdiagram - "R & I-scheman" eller "Piping and Instrumentation Diagrams" (P & ID) - till en intelligent digital variant, betydligt billigare än tidigare konverteringsmetoder.

"PIDGraph är en revolution i skapandet av digitala tvillingar", säger Martin Bergmann, projektledare vid Bilfinger Digital Next. "Inte bara är applikationen betydligt billigare än traditionella metoder, den sparar också enormt med tid, och PIDGraph kommer att ge våra kunder en klar fördel när det gäller effektivitet och konkurrenskraft."

Bilfinger visar PIDGraph, tillsammans med Bilfingers övriga AI-verktyg vid Processteknikmässan i Göteborg den 9-11 oktober

Mikael Niklasson

Presskontakt Market and Business Development Manager +46 767 60 70 52