Pressmeddelande -

Bilfinger deltar i referensgrupp för WGC BREF - rening av utsläpp till luft inom den kemiska sektorn

Nyligen deltog Miriam Johansson från Bilfinger Industrial Services Sweden AB, Engineering, i det första referensgruppsmötet för WGC BREF - rening av utsläpp till luft inom den kemiska sektorn (Common waste gas treatment in the chemical sector), som ägde rum i Naturvårdsverkets lokaler i Stockholm.

BREF står för BAT Reference Document vilket är en branschvis sammanställning av miljöskyddsteknik, där BAT står för Best Available Techniques – bästa tillgängliga teknik. WGC är en ny BREF som delats upp från tidigare CWW (Common waste water and waste gas treatment). WGC innefattar rening av utsläpp till luft för verksamheter som berörs av samtliga BREF:ar inom kemikalieindustrin:

• LVOC – Large volume organic chemical industry
  • LVIC AAF - Large volume inorganic chemicals – ammonia, acids and fertilisers
  • LVIC-S – Large volume inorganic chemicals – Solids and other industry
  • CAK – Production of chlor-alkali
  • POL – Production of polymers
  • OFC – Manufacture of organic fine chemicals
  • SIC – Production of speciality inorganic chemicals

Naturvårdsverket har hittills identifierat ca 100 st anläggningar i Sverige som kommer att beröras av WGC BREF där Bilfingers Industrial Services Sweden AB nuvarande och framtida partners och kunder är del av dessa.

Kort allmän information om industriutsläppsbestämmelser och bl.a. BREF-processen (vilken kan sammanfattas ungefär som sammanställning av och beslut om bästa tillgängliga teknik) finns på Naturvårdsverkets webbsida med vidare länkar: www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Vagledningar/Industriutslappsdirektivet--IED/

För att få en överblick över vilka BREFar som finns framtagna samt för att läsa varje BREF, se: www.eippcb.jrc.ec.europa.eu/reference/

I det dagliga arbetet inom Bilfinger Industrial Services Sweden AB används flera olika BREF-dokument som informationskälla då där finns beskrivet vad som gäller för våra olika kunder och partners, vilket är viktigt att beakta för att leverera projekt (nya eller modifierade anläggningar), underhåll för befintliga anläggningar etc. med rätt teknik, energieffektivitet, utsläppsvärden etc.

Att nu även få vara med att utforma dokumenten ökar kompetensen och ger möjligheter till ytterligare kunskapsspridning. Det finns många fördelar med att delta i referensgruppsarbetet, bl.a. för kunskapsuppbyggnad, erfarenhetsutbyte och möjlighet till påverkan.

Kontakta gärna Miriam (miriam.johansson@bilfinger.com) för eventuella frågor angående detta arbete.

• ingenjörer & konsulter
  • i fokus på bilfinger

Bilfinger Industrial Services huvudsakliga verksamhetsområden är ingenjörstjänster, underhåll och service inom rör, el och instrument, isolering och ställningsbyggnad.

Bolaget verkar huvudsakligen inom petrokemi-, papper&massa-, energi-, stål- och byggindustrin.

I Sverige har bolaget en omsättning på 1,2 miljarder kronor och cirka 1 250 anställda. Bolaget ingår i den tyska Bilfinger-koncernen med över 70 000 anställda runt om i hela världen.