Bilia förvärvar en auktoriserad serviceverksamhet för BMW i Norge

Bilia har träffat avtal om att förvärva Furubakken Bilverksted AS, en auktoriserad serviceverksamhet för BMW belägen sydväst om Oslo i Norge. Tillträdet planeras till den 1 januari 2019. Under verksamhetsåret 2017 uppgick Furubakken Bilverksted AS:s omsättning till cirka 35 MNOK, med en genomsnittlig rörelsemarginal för de senaste tre åren om 12,9 procent. Antalet anställda är 16 personer. Furubakken Bilverksted AS:s sysselsatta kapital plus avtalade övervärden uppgår till cirka 18 MNOK. En villkorad tilläggsköpeskilling om maximalt 4 MNOK kan komma att erläggas efter 2 år beroende på verksamhetens finansiella prestation.

Per Avander, Bilias VD och koncernchef, kommenterar: ”Mycket glädjande för Bilia att expandera serviceverksamheten för BMW i Norge. Verksamheten i Furubakken Bilverkstead AS innebär ytterligare expansion och möjlighet till ännu bättre service i Osloregionen.”

Frode Hebnes, Bilias VD i Norge, kommenterar:

”Furubakken Bilverksted AS är en välskött verksamhet både avseende lönsamhet och kundnöjdhet. Utöver ren expansion, ser vi även möjliga synergier med vår befintliga serviceverksamhet för BMW i Olso, Asker och Bærum, och genom detta förvärv kan vi ännu bättre säkerställa den totala kundupplevelsen för våra kunder.”

Göteborg den 13 november 2018

För ytterligare information hänvisas till CEO Per Avander eller CFO Kristina Franzén, Bilia AB, tel: 010-497 70 00.

Bilia har omkring 4800 medarbetare och omsättningen 2017 var 27,5 Mkr. Huvudkontoret ligger i Göteborg och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm. Bilia-aktien finns sedan 1984 noterad på NASDAQ OMX Stockholm. 2017 ingick den i indexet OMX Stockholm Mid Cap.