Förnyat anställningsavtal med VD Per Avander

Bilias styrelse har träffat en överenskommelse med VD och koncernchef Per Avander om att han kvarstår i nuvarande roll i ytterligare sju år, till 2026.

Överenskommelsen säkerställer den kontinuitet som krävs för att fortsätta att leverera den höga kundservice som Bilias kunder har vant sig vid. Vidare befinner sig marknaden i ett intressant läge, där såväl bilindustrin som konsumentbeteendet håller på att förändras. Med förändringen öppnar sig nya möjligheter som Bilia kan kapitalisera på, och Per och hans ledningsgrupp har den strategiska förmågan att ta tillvara på detta unika tillfälle.

”Jag är glad och tacksam över det fortsatta förtroendet att leda och utveckla Bilia på den resa vi har startat. Tillsammans med Bilias medarbetare vill jag ta tillvara de framtida möjligheter jag ser för fortsatt utveckling av verksamheten”, säger VD och koncernchef Per Avander.

”Vi är mycket nöjda med att Per har fattat detta beslut. Sedan Per tillträdde som koncernchef i oktober 2011 har han genom ett utmärkt ledarskap navigerat Bilia till nästa nivå. Detta har inneburit ett bredare produkterbjudande och ett helt verksamhetskritiskt fokus på Serviceaffären, som idag utgör merparten av Bilias vinst. Tack vare detta har vi etablerat oss som den marknadsledande aktören inom försäljning och service av bilar, oavsett drivlina”, säger Bilias ordförande Mats Qviberg.

Göteborg den 5 september 2019

För ytterligare information hänvisas till Bilias styrelseordförande Mats Qviberg, telefon 08-402 33 00 eller till CEO Per Avander och CFO Kristina Franzén, Bilia AB, telefon: 010-497 70 00.

Bilia är en av Europas största bilkedjor med en ledande position inom service och försäljning av personbilar och transportbilar. Bilia har per halvårsskiftet 137 anläggningar i Sverige, Norge, ­Tyskland, Luxemburg och Belgien. Bilia säljer personbilar av märket Volvo, BMW, Toyota, Renault, Lexus, MINI, Dacia samt transportbilar av ­märket Renault, Toyota och Dacia.

Bilia omsatte 28,4 mdkr år 2018 och hade 4 785 anställda.