BIMobject Open Property Cloud lanseras vid BIMobject® LIVe

BIMobject® kommer att lansera BOPC™-teknologin idag vid BIMobject® LIVe-konferensen i Malmö. Den nya molnlösningen adresserar det växande behovet av utökade egenskaper i BIM-objekt så kallade parametrar, metadata eller attribut.

Många initiativ runt om i världen arbetar för att fastställa framtida standarder för egenskaper men de adresserar inte det kritiska faktumet hur man får detta till marknaden, till användarna och hur man integrerar det i BIM-objekten och BIM-modellerna på ett enkelt sätt. BOPCTM är den första molnlösningen som löser detta problem. Det är enkelt att använda och använder ett praktiskt sätt för att lägga in egenskaper från standardiseringsorganisationer världen över.

BOPCTM kan också användas för att lösa det faktum att tillverkare ibland önskar ytterligare egenskaper i sina BIM-objekt, såväl som professionella användare såsom byggföretag och utvecklare kan lägga till dolda egenskaper i ett objekt för att styra logistik och inköp i ett senare skede. BOPCTM kan hantera alla olika variationer av "Property clouds", såväl öppna som dolda, projektbaserade såväl som tillverkarspecifika. En BOPCTM-användare kan till och med skapa unika användargrupper för att till exempel begränsa tillgången till ett specifikt designteam.

En annan unik egenskap är att man med BOPCTM kan skapa flera egenskapsinställningar inom ett moln. Detta innebär att delar av produktinformationen kan adderas till objektet vid utvecklingen och användas i design. Senare kan mer information adderas genom BIMobject® Appar, till exempel egenskaper för drift och underhåll, till exempel COBIE.

Detta innebär att BIMobject®, partners och kunder nu har ett flexibelt system som kan addera mer information i objektet efterhand som processen fortlöper.

BIMobject® kommer att arbeta med organisationer världen över för att bygga en standardiserad BOPCTM för att bistå marknaden med att följa riktlinjer som bygger innehållsrika BIM-objekt.

Se mer i dessa kortfilmer:

”BOPCTM och molnbaserade system är den enda vägen framåt för att lösa kommande problem med konsekventa egenskaper i BIM. Det måste vara tydligt i informationsprocessen vem som äger informationen och vi har nu systemet för att distribuera detta till världen på ett mycket smart och lättanvänt sätt”, säger Stefan Larsson, VD och grundare på BIMobject AB.