Innovativ Mosquito™-teknologi demonstreras vid BIMobject® LIVe

På BIMobject® LIVe-konferensen i Malmö idag kommer BIMobject® att demonstrera en ny teknologi – BIMobject® Mosquito™. Den nya teknologin är den första i sitt slag och möjliggör för utvecklare, partners och tillverkare att skapa BIM-objekt direkt på servern i molnet. Den nya teknologin kommer att öppna för nya marknader såsom keramik, vitvaror, VVS-utrustning samt golv och mosaic. Det är så enkelt att använda att du inte behöver tidigare kunskaper i CAD- eller BIM-program för att skapa BIM-objekt.

Den nya teknologin använder Google X, även kallat Web-GL, vilket ger användaren en 3D-bild av objektet som skapas direkt i webbläsaren. Parametrar såsom höjd, bredd och djup är grunden för 3D-geometrin och alla egenskaper som är tillgängliga för produkten kommer att läggas in i BIM-objektet. Mosquito-teknologin kommer därefter automatiskt att skapa filer för ArchiCAD, Revit, Sketchup och IFC.

Mosquito™ kommer att vidareutvecklas kontinuerligt för att möjliggöra fler produkttyper både från geometriska data och från mallar för mer avancerad 3D-geometri. Teknologin kommer dessutom att ha stöd för den nya molnbaserade BOPCTM (BIMobject Open Property Clouds) för att mer information och egenskaper ska kunna läggas till BIM-objekten vid skapandet eller senare i processen. Funktionen som möjliggör integration med externa databaser och excelfiler kan också användas för att automatiskt massproducera stora mängder BIM-objekt från externa källor såsom PIM-system.

Mosquito™ är redo för användning redan idag och kommer att licensieras tillsammans med tillverkarnas publiceringsverktyg på BIMobject® Produktportalen. För prisinformation vänligen kontakta närmaste säljkontor.

Se mer information i dessa kortfilmer:

Den nya teknologin är otrolig, alla med en Mosquito™-licens kan nu skapa informationsrika BIM-objekt direkt i molntjänster och publicera dessa på bimobject.com infrastrukturen inom några minuter. Detta kommer att gynna produktkategorier såsom golv, stenläggning, elektronik, vitvaror och kakel. Jag är oerhört stolt över vårt utvecklingsteam som har lyckats att utveckla ett sådant lysande koncept och återigen visar det vårt engagemang för branschen och vårt mål att vara den ledande aktören för BIM-objekt globalt” säger Stefan Larsson, VD och grundare för BIMobject AB.