Traryd Fönster och SP Fönster som högintelligenta BIM-objekt

Svenska Fönster är en av Sveriges ledande fönstertillverkare med två starka varumärken, SP Fönster och Traryd Fönster. Svenska Fönsters vision är att upplevas som marknadens bästa samarbetspartner och vara den mest konkurrenskraftiga fönsterleverantören i Sverige. Svenska Fönster ställer höga krav på energieffektivitet, miljömedvetenhet, teknik och design. Alla produkter tillverkas i Sverige.

Svenska Fönster har nu som en av Sveriges första fönstertillverkare tagit steget in i BIM-världen. Kompletta produktserier från de två representerade varumärkena Traryd Fönster och SP Fönster kommer att lanseras som BIM-objekt för Revit och ArchiCAD i slutet av april 2014. Samtliga BIM-objekt är utvecklade av BIMobject®.

Från och med idag finns fasta- och sidohängda enluftsfönster från serierna Traryd Fönster- Optimal och SP Fönster- Balans tillgängliga för ArchiCAD på BIMobject® Portal. Följ länkarna nedan för att kostnadsfritt ladda ner produkterna som BIM-objekt:

Traryd Fönster: http://bimobject.com/Product/m/trarydfonster
SP Fönster: bimobject.com/Product/m/sp-fonster

Funktioner och variationer som finns i den reella produkten finns integrerade i BIM-objekten, såsom; storleksbegränsningar, glasvikter, komplett sortiment av spröjs och fönsterposter och hög detaljeringsnivå.

De högintelligenta BIM-objekten möjliggör för att ingenjörer, projektörer och arkitekter ska kunna placera produkter i sitt projekt som faktiskt kan byggas i realiteten, glasvikterna kan beräknas i tidigt skede vilket medför noggrann kalkylering av installationstider, som i sin tur underlättar för tidsplanering. I BIM-objekten kan spröjs och fönsterposter modifieras efter hand, spröjsen är justerbara på varje del av fönstren och kan editeras direkt i programvaran. Användare behöver inte söka upp 2D-detaljerade ritningar då detaljnivån kan ändras löpande utefter vart i projektet användaren befinner sig.

”BIMobject® kan erbjuda tekniken som ger oss ett försprång in i framtiden, vi är övertygade om att detta är framtiden då BIMobject® visat vad de kan erbjuda oss och våra kunder i en förlängning. Vi har fått önskemål om att erbjuda våra produkter som BIM-objekt, både från kunder och samarbetspartners”, säger Kent Olsson, ansvarig projektledare på Svenska Fönster AB.

”Fördelarna med Svenska Fönsters BIM-objekt är många, men framförallt kan man bespara sina kunder tid vilket alltid kommer att vara en av de avgörande faktorerna vid val av leverantör”, säger Ben O'Donnell, CTO på BIMobject AB.

Svenska Fönster AB:

Svenska Fönster AB har sitt huvudkontor i Edsbyn där även fönstertillverkningen sker. Fabriken är mer än 60 000 kvm stor och är idag en av de största fönsterfabrikerna i Europa. Svenska Fönster AB har två varumärken – SP Fönster och Traryd Fönster. Svenska Fönster AB ingår i VKR Gruppen som har cirka 15 000 medarbetare i mer än 40 länder. Svenska Fönster AB har drygt 700 anställda i Sverige.