Bineros nya vd: ”Vi ska ta en ledande position”

För en månad sedan tillträdde Binero Groups nya VD Charlotte Darth. När hon nu hunnit bli lite varm i kläderna satte vi oss ner för att prata med henne om framtidens Binero.

Charlotte Darth kommer närmast från en roll som VP för Emerging Technologies på CGI Sverige AB och har tidigare bland annat varit VD för Affecto Sverige AB och VD för ReadSoft Sverige AB samt global marknadsdirektör för Lawson Software och försäljningschef för SAP. Binero är inte heller en helt ny bekantskap för Charlotte Darth, som varit styrelseledamot i bolaget under 2019.

– Det känns såklart jättekul att nu fullt ut vara en del av Binero-teamet. Till skillnad från en roll i styrelsen, blir jag som VD en del av Bineros tillväxtresa och det dagliga arbetet med att etablera Binero som ett naturligt val av IT-partner för svenska företag som tar klivet upp i molnet eller utökar sin digitala affär på andra sätt.

Binero har under de senaste åren förändrats i grunden – och förändringsresan pågår fortfarande. Från att ha varit en av de dominerande aktörerna på marknaden för webbhotell och domänförsäljning har Binero nu helt svängt kompassen mot att vara en helhetsleverantör av moln- och infrastrukturtjänster för svenska företag. Samtidigt har man lanserat binero.cloud, en egen publik molnlösning som är ett svenskt och integritetssäkrat alternativ till de amerikanska jättarna – dessutom med bättre prestanda och prisbild. Under förra året slog Binero också upp dörrarna till ett helt nytt eget datacenter norr om Stockholm. Datacentret, som är ett av världens mest klimatsmarta, blir ett viktigt nav i de nya satsningarna.

– Vår målsättning är tydlig. Vi ska ta en ledande position på den svenska marknaden som leverantör av klimatsmarta och säkra molnbaserade tjänster och IT-infrastruktur för små och medelstora företag och organisationer. Vi vill också att binero.cloud både blir ett självklart val för alla som värnar om dataintegritet och lagring på svensk mark, och får en fanclub av utvecklare som vill verka i en miljö med hög prestanda till ett mycket fördelaktigt pris, säger Charlotte Darth.

Vilka erfarenheter tar du med dig till Binero?

– Jag har under många år drivit olika företags tillväxt- och utvecklingsresor. Min erfarenhet av marknadsföring och försäljning kommer också väl till pass nu när vi ska nå ut till svenska företag med våra nya lösningar för företagsmarknaden. Jag har även arbetat som vd i företag med starka säljkulturer och tydligt kundfokus, och det är något som jag har nytta av när vi nu ökar tillväxttakten i Binero.

Vilka är de stora möjligheterna och utmaningarna för Binero de kommande åren?

– Binero befinner sig på en växande marknad där allt fler företag och organisationer investerar i olika typer av skalbara och flexibla molnlösningar. Jag vill lyfta fram två starka trender som dominerar utvecklingen; det publika molnet och hybridmoln. Dessa trender skapar goda möjligheter för Binero att växa och ta marknadsandelar då vi redan i dag kan erbjuda både ett publikt helsvenskt moln, privata moln och även hybrida molnlösningar.

Charlotte Darth betonar att det också finns utmaningar med att befinna sig på en växande marknad, där många spelare vill vara med och slåss om att bli kundens förstaval.

– En utmaning som Binero står inför är förstås att vi länge varit förknippade med webbhotell och domännamn. Därför behöver vi ladda om varumärket och nå ut till marknaden med vårt ”nya Binero”.