Pressmeddelande -

Erica Johansson tar ett nytt kliv i karriären: Idrottsstjärna programledare för Sveriges nya prenumerationslotteri

Fotograf: Leif Gustafsson

Erica Johansson blir ny programledare för Sveriges nya stora prenumerationslotteri – Sverigelotteriet från Folkspel. Det egna födelsedatumet blir lottnummer och dragning sker i TV4 varje vecka. Sverigelotteriet blir det enda prenumerationslotteriet där hela överskottet går tillbaka till Sveriges föreningsliv.

Erica Johansson, svensk rekordhållerska i längdhopp, har sedan spikskorna lades på hyllan både setts och hörts i TV-rutan. Hon har bland annat medverkat i Let´s Dance och återkommer ofta som expertkommentator under friidrottssändningar. Nu är hon redo att axla ytterligare en roll; den som programledare.

- Det känns mycket roligt och angeläget att bli ett av ansiktena utåt för Sverigelotteriet. Efter som jag har en idrottslig bakgrund känner jag väl till vikten av att ha en stark förening att utgå ifrån. Det känns extra kul att allt överskott, utan undantag, stannar hos våra föreningar runt om i landet, säger Erica Johansson.

Svenskt föreningsliv engagerar idag cirka 5 miljoner människor. En bredd som inte har någon internationell motsvarighet. En stor del av alla dessa föreningar lever i en tuff ekonomisk verklighet och letar ständigt efter möjligheter att skapa en stabil ekonomisk bas.

Försäljningen av det nya prenumerationslotteriet visar redan på mycket goda resultat. Och föreningarna är nöjda med sin nya intäktskälla.

- Jag är helt övertygad om att Sverigelotteriet kommer att bli det största lotteriet i landet eftersom det bygger på att allt överskott går till föreningslivet. Vi ser det här lotteriet som en mycket stor framtida intäktskälla för vår förening, säger Ingvar ”Nille” Niilimaa på Mora IK.

Sverigelotteriets första TV-sända dragning sker söndag den 7 februari i TV4 klockan 17.55 till 18.00.

För mer information: Anders Lidvall, marknadsdirektör Folkspel, tel. 0768-11 67 00.

• Sport

Folkspel ägs till 100 % av folkrörelsernas 73 riksorganisationer, med över 5 miljoner medlemmar. Vårt uppdrag är att säkra och utveckla folkrörelsernas möjlighet att med egen insats öka sin intjäningsförmåga. Vi är inte störst på den svenska spelmarknaden men förmodligen gör vi störst nytta. Våra största produkter heter BingoLotto, Sverigelotten, BingoLottos Julkalender och Bingo på nätet – www.bingolotto.se. Genom åren har Folkspels största produkt BingoLotto genererat ca 15 miljarder kronor till svenskt föreningsliv. Ytterligare information finns tillgänglig på www.folkspel.se

John Sarafian

Presskontakt PR-Ansvarig 0733-60 84 80