Bengts Betraktelser – Leve galenpannorna!

I veckan firade Handelskammaren Mittsveriges sitt 100-årsjubileum på Stadshuset och ALLA var där, tänkte jag skriva, men så var det ju inte. Många under 50-strecket saknades. Det kanske fanns annat som lockade denna varma försommarkväll än att lyssna till före detta herrar skogsdirektörer som höll tal till hundraåringen. De tre föredragshållarna Maria Wetterstrand, Stefan Fölster och Stefan Hyttfors lyfte alla fram vikten av omvärldsanalys och att vara i ständig förändring, eftersom den som står still blir omkörd. Stefan tog Nokia som ett exempel på hur det kan gå om man har dålig koll och är sig själv närmast. År 2007 stod det i tidningen att Nokia går som tåget. Men helt plötsligt(?) gjorde nya konkurrenter intåg på marknaden med sina smartphones och nu har Nokias aktie rasat över 90 % sedan dess – på fem år! Jag anar att föreläsarna var utvalda för att röra om i den regionala skogsgrytan.

Det blev smått komiskt när en av de pensionerade skogsdirektörerna i sitt tal tryckte på vikten av förändring. Jag minns att han vara den siste direktören häromkring som kördes runt i limousine med privatchaufför. Det är genom våra handlingar och inte av våra vackra ord som vi bedöms av vår omvärld.

Maria Wetterstrand tyckte att vi borde lyssna mer till galenpannorna, de med lite crazy idéer. Hon tog som ett exempel entreprenören Lars Stigsson som redan på 80-talet tog fram en process för svartlutsförgasning där massabruket kan använda gasen för göra el eller drivmedel. Han lade då grunden för företaget Chemrec. Nu 25 år senare har man visat att tekniken fungerar, men ännu finns ingen som vill göra det i full skala, tråkigt nog. Denne Lars Stigsson har också hävdat att det går att göra diesel från tallolja. Tack vare att oljebolaget Preem visade intresse för hans idéer finns nu världens första fullskaleanläggning för denna process i Piteå sedan ett par år. Från skogsindustrin medverkar Södra i den satsningen. Nu byggs en liknande anläggning i Finland av UPM. Allt tack vare Lars Stigsson som vågade tänka utanför boxen och ett framsynt oljebolag som trodde på honom och vågade vara först.

En god vän till mig försökte i flera år väcka ett intresse för att göra en extremt ren diesel genom förgasning av stubbar och grenar. Tekniken kommer ursprungligen från Tyskland som hade nio anläggningar igång under andra världskriget, men då med stenkol som råvara istället för trä. Och det bästa av allt – bränslet går att köra i alla typer av dieselmotorer utan minsta förändring. Men ingen nappade i Sverige för här skulle det satsas på etanol och biogas och DME. Nu gör man verklighet av dessa vilda idéer i Finland. Vapo bygger en stor anläggning i Kemi som skall stå klar 2016 och UPM vill bygga en anläggning i norra Frankrike. I dagens tuffa läge måste vi nog lyssna mer på galenpannorna. Tack för att ni finns!