Lärdomar och inspiration från vårt första Advisory Board

Som en del av priset att vinna Gasellsprånget så har vi tillgång till ett advisory board som består av företag som Google, Bisnode, Vattenfall, GrantThornton m.fl. En extremt stor tillgång för oss på Biocool. Den 3 dec hade vi vårt första advisory board här i Skellefteå, temat denna gång var digital marknadskommunikation. Googles marknadschef här i Sverige Gustav Radell var personen som höll i trådarna denna gång. Förutom Gustav så deltog även Gasell jurymedlemmen Jörgen Almerborn från Vattenfall.

Vi på Biocool hade även passat på att bjuda en ett flertal entreprenörer här i Skellefteå för att få möjligheten att delta på denna träff. Att fler personer från det lokala näringslivet och inom vårt nätverk fick möjligheten att ta del av denna dag kändes viktigt för oss.

Vilken dag det blev! Gustav med sin kunskap fick oss verkligen att inse hur digitalisering som pågår just nu påverkar alla delar i näringslivet. Det råder inget tvivel om att det finns stora möjligheter för företag i den digitala tidsåldern, det finns många fler sätt för att nå ut till kunderna, se trender och arbeta med data idag än vad någon hade kunnat ana för bara några år sedan.

Gustav och Jörgen ställde även ett par “obekväma” frågor som fick oss att förstå att vi har detaljer i vårt arbetssätt, kommunikation och varumärke som vi behöver jobba ännu mer med. Precis den typen av lärdomar som vi hade hoppats på att få med oss av detta advisory board. Det har resulterat i ett par spännande punkter som vi nu för fullt arbetar med, allt från teknik till kommunikation.

Under dagen togs även beslutet att Googles projekt Digitalakademin som genomförs av Google och Almi Företagspartner kommer till Skellefteå! Konceptet är helt gratis och hjälper små och medelstora företag att växa med hjälp av internet. Syfte med utbildningen att stärka Sveriges digitala konkurrenskraft. I och med digitaliseringen kan småföretag få samma fördelar som stora företag ifall man kan använda verktygen. Nya jobb skapas främst i små och medelstora företag så att vi på Biocool har fått vara del av få denna utbildning hit till Skellefteå känns fantastiskt kul, tillsammans stärker vi näringslivet i Skellefteå!

• digitalakademien
  • advisory board