NYA FORSKNINGSRÖN: BIOCOOL FUNGERAR VID AKNE

Ghoncheh Yazdani, läkare i Skellefteå, har forskat kring vilken effekt BioCool har för behandling av akne. Hennes studier, som nu presenteras i en artikel i den ansedda internationella tidskriften International Journal of Applied Science and Technology, visar att BioCool kan vara ett kraftfullt alternativ till antibiotikabehandling av akne.

Akne är en godartad hudsjukdom som innebär kvisslor på huden orsakade av en inflammation i talgkörtlar. Denna inflammation är i sin tur orsakad av infektion av vanliga hudbakterier. I över 50 år har antibiotika använts för att bota akne. En sådan kur genomförs då vanligtvis under tre till sex månader. Ghoncheh Yazdani konstaterar att antibiotika är den enda effektiva behandlingsmetoden mot akne idag.

– Vilket ökar risken för att bakterierna blir resistenta, säger hon.

BioCools innovation fungerar så att när den blandas med vatten sker en syrefrisättning som dödar mikroorganismer. Då det visat sig att BioCool effektivt tar död på bakterier som finns på huden på våra fötter ville Ghoncheh också se om produkten fungerade mot akne. En försöksgrupp bestående av 16 personer drabbade av akne fick under en månad applicera BioCool i ansiktet.

– Resultatet av studien visar att BioCool kan ha en positiv effekt på akne, berättar Ghoncheh Yazdani.

Upplevde färre symtom

Patienterna fotades före och efter den månadslånga behandlingen varefter de fotobedömdes av läkare som inte varit inblandade i studien. Resultatet visade att patienterna upplevde sin hud som renare, mjukare och fastare. Dessutom uppträdde kvisslorna inte lika ofta som förut.

– De upplevde helt enkelt att de förbättrades i sin akne. För att visa hur BioCool står sig mot övrig känd behandling siktar vi på att genomföra en randomiserad studie under hösten, säger Ghoncheh Yazdani.

– Vi har genom våra tidigare studier också sett indikationer på att aknebehandling bör vara ett lämpligt utvecklingsområde. De här forskningsresultaten är mycket viktiga för oss i vårt fortsatta utvecklingsarbete, säger BioCools vd Maria Forsséll.

Pilotstudien publiceras i den vetenskapliga tidskriften International Journal of Applied Science and Technology. Artikeln har Ghoncheh Yazdani skrivit tillsammans Gunnar Sandström, professor i mikrobiologi vid Karolinska Institutet.

Mer information:

Ghoncheh Yazdani, forskare, 073-618 36 13, ghoncheh.yazdani@vll.se

Maria Forsséll, VD, BioCool AB, 070-295 16 79, maria.forssell@biocool.se
www.biocoool.se

• akne
  • biocool

BioCool AB grundades 2012 av innovatören och kemisten JanOlof Ericsson i Skellefteå. Företaget har produkter med olika användningsområden. BioCool Footcare och BioCool Medica används för att motverka olika fotåkommor genom en unik och effektiv metod.

2015 vann BioCool Dagens Industris tävling Gasellsprånget och 2016 kom de med på Ny Tekniks och Affärsvärldens 33-lista.

www.biocool.se