Ny hjälp för svagt grepp

Nu släpps den efterlängtade uppföljaren till prisbelönta Servohandsken, handsken som ger extra kraft och greppstyrka åt personer med nedsatt handfunktion. Den nya Servohandsken har fått ett designlyft och utrustats med nya finesser och smarta lösningar för enklare användning - både som arbetshjälpmedel, i vården, på fritiden och hemma.

Den nya Servohandsken är en anpassad uppgradering av tidigare versioner av Servohandsken och Servohandsken Easy. Handsken finns i bas- eller plusversion där den nya plusversionen har tre snabbval som förenklar användningen och gör det smidigare att komma till förinställda värden för styrka och känslighet. Bioservos VD Tomas Ward säger "En stor vinst med den nya designen är ergonomin och användarvänligheten! Vi har framförallt koncentrerat oss på Servoenheten som har fått nya materialval och förbättrade lösningar. Den nya Servoenheten tillverkas i en mjuk stöt- och ljuddämpande, laminerad microfibermocka och har fått ett displaylock som både skyddar och ger ett mer enhetligt utseende. Baksidan av enheten är försedd med ett flexibelt clip med stegvis positionsändring i tre lägen som gör att Servoenheten kan vinklas 90 grader från sin vanliga position, vilket kan underlätta för rullstolsburna användare. "Den nya Servolinan är smalare och följsammare och det nya höljet ger en diskretare länk till handsken. Handsken har fått en luftigare och lättare mesh och en ergonomiskt greppvänlig manschett för öppning och stängning av handsken. Tomas fortsätter "Även Servolinans övre fästband är nytt och framtaget baserat på användares önskemål. Jag är överhuvudtaget väldigt nöjd med den nya Servohandsken och tycker att vi har lyckats hitta de lösningar som har efterfrågats av våra användare. Vi kommer att introducera den nya Servohandsken på mässan Leva och Fungera nu i Göteborg för att därefter fortsätta med våra internationella kunder."

Information om Servohandsken:

Den krafttillförande, användarvänliga Servohandsken är framtagen för personer med nedsatt handfunktion eller för personer med greppintensiva yrken. Den är smidig som en vanlig handske samtidigt som den kompenserar och tillför handkraft och styrka när användaren behöver stärka sitt grepp. Servohandsken består av två delar: handsken samt en lättburen kraftenhet, Servoenheten, som kan bäras i ett bälte vid midjan. Tack vare den låga totalvikten på ca 700 gram är tyngden knappt märkbar för användaren.

Servohandsken förskrivs som arbetshjälpmedel och säljs eller hyrs ut till privatpersoner, rehabcenter och sjukhus över hela Sverige. Den marknadsförs internationellt av distributörer i bl.a. Storbritannien och Holland.

För mer information, kontakta:

Tomas Ward, VD. Tel:076 - 894 00 40 eller mail: tomas.ward@bioservo.com