​Art Into the Valley By Burn: Vemund Due Thorén

Förutom musiken, ljus och ljud, är konst en viktig del i Into the Valleys ambition i att skapa en unik helhetsupplevelse. Därför har man detta år valt att satsa ännu mer på just konsten i projektet Art Into the Valley som presenteras av Burn. För att, som konstnär, få ställa ut sitt verk har man varit tvungen att gå igenom en ansökningsprocess där många kreativa människor har ansökt. Endast ett fåtal konstnärer får dock möjligheten att ställa ut sina verk på Into the Valley och den första konstnären att presenteras i detta projekt är Vemund Due Thorén.

Vemund, vem är du?

- Jag är 34 år, född i Oslo men uppvuxen i Stockholm. Under de senaste tio åren jag jobbat som designer för ett klädföretag, samtidigt har måleriet alltid varit en stor del av mitt liv. Jag har blivit mer och mer beroende av att måla, framförallt ansikten, och detta har gjort att jag nu valt att göra det på heltid.

Beskriv ditt verk och idén bakom det.

- Ambitionen är att fång energin i eld och översätta det till ansiktsuttryck i tre individer som dansar. Det kommer bli en serie med tre canvastavlor i 200 x 150 cm.

Varför tycker du att Into the Valley är en lämplig plats för din konst?

- För det första är platsen Dalhalla helt magisk i sig självt. Transformeringen från dagsljus till elektriskt ljus på kvällen är också väldigt intressant. Konsten, musiken och installationerna kommer att ge helt olika intryck beroende på när man observerar dem. Jag gillar verkligen de olika konstuttrycken tillsammans och på Into the Valley känns det som att allt inkluderar besökarna i ett enda stort konstverk.

Into the Valley är en två och en halv dagars vibrerande installation som belyser några utav de mest talangfulla artisterna inom den elektroniska musikscenen i det gamla kalkstensbrottet Dalhalla utanför Rättvik. Konceptet Into the Valley föddes genom en dröm om att skapa något spektakulärt, en hyllning till elektronisk musik såsom det aldrig hade hyllats i Sverige tidigare, på en plats som aldrig tidigare exponerats för liknande events. Drömmen blev till verklighet under sommaren 2015 och kommer åter att besannas den 28-30 juli 2016 när Into the Valley går av stapeln för andra gången.

• Alkoholhaltiga drycker

• konst
  • burn
  • festival

Bird is the word är en kommunikationsbyrå som fokuserar på varumärkesförstärkning genom vågade koncept och profileringar i kombination med genomtänkt och kontinuerlig kommunikation. Vi gillar att ett varumärke, produkt eller budskap kan gå från okänt eller obegripligt, till välkänt och högst begripligt genom rätt typ av kommunikation.