Den svenska festivalen Into the Valley expanderar och startar flera festivaler utomlands

Efter två framgångsrika år för den elektroniska musikfestivalen Into the Valley tar arrangören nu ett jättekliv och etablerar sex nya festivaler. En i Sverige och fem internationellt, idag avslöjas de tre första. Into the Valley har fått extremt stor internationell spridning och lockat besökare från hela världen. Genom att utöka konceptet med fler festivaler vill man kunna fortsätta bidra till svensk kulturexport och närmre samarbete med den elektroniska musikscenen utanför Sverige gränser.

Into the Valley som under två år har lockat besökare från hela världen upp till Dalhalla i Rättvik flyttar nu till Rummu i Estland, strax utanför Tallin. Utöver den arrangeras även nya festivalen Into the Factory i Nynäshamn samt Into the Castle i Kapstaden; sammanlagt kommer sex nya festivaler etableras fram till 2019.

Sverige har med hundratals turnerande producenter och DJs en unik position i den internationella elektroniska danskulturen. Det är ingen överdrift att tala om ett Svenskt elektroniskt musikunder. Genom den internationella expansionen av Into the Valley tar det framgångsrika festivalkonceptet steget ut i världen och visar att även svenska arrangemang håller högsta internationell standard. Festivalerna är tänkta att bli en internationell brygga och plattform för innovativ konst och ny musik. I förlängningen blir det en viktig pusselbit och ett bidrag till svensk kulturexport. Samtidigt knyts nya band mellan den svenska och den internationella musikscenen med förhoppningar om stora synergieffekter, från ökat medialt intresse för kulturen till att nya artister föds och att fler svenska DJs och producenter når ut i världen.

Into the Valley

En stor förändring i utvecklingen är som nämns ovan, att Into the Valley flyttar från Dalhalla (Rättvik), till Rummu i Estland, 29 juni till 1 juli 2017. Rummu är ett mytomspunnet kalkstensbrott och även platsen för ett övergivet fängelse. Platsen är omgiven av gröna fält och kristallklart vatten samt en liten strand. Flytten till Rummu beror delvis på att man växt ur Dalhalla när det gäller boende för besökare, men även för att projektet hela tiden haft som ambition att utvecklas och förändras för att hållas levande.

Into the Factory

Into the Factory kommer äga rum 10-12 augusti 2017, utanför Nynäshamn, i en övergiven gammal cementfabrik vid vattnet mitt ute i skogen. I och med att det är ett fabriksområde med rustika anläggningar inger det en väldigt speciell och ruff känsla. Platsen ger också nya möjligheter i och med att den är isolerad mitt i den vilda naturen men samtidigt nära både Nynäshamn och Stockholm.

Into the Castle

Into the Castle kommer äga rum 26 - 27 januari 2018 på The Castle of Good Hope i Kapstaden, Sydafrika. Kapstaden är en superspännande region i ständig utveckling och med en verkligt multikulturell befolkning. Den elektroniska musiken är på frammarsch och tiden är mogen för ett avancerat festivalkoncept. Spelplatsen är ett väldigt gammalt slott med en mycket dramatisk historia samtidigt som det är beläget mitt i staden. Genom att välja Sydafrika som nästa plats kommer vi närmare en helt ny målgrupp och har möjlighet att fånga en ny publik med samma passion för musiken.

- Den internationella klubbpubliken är större än någonsin och i vågen efter de väldig stora festivalerna, söker sig allt fler nu vidare till mer intima och personliga evenemang. Det finns en stor efterfrågan på det som internationellt benämns som “boutique-festivaler”, säger Mattias Hedlund, grundare till Into the Valley och de fem nya festivalerna.

Organisationen bakom festivalerna heter Music goes Further och har med klubbentreprenören Mattias Hedlund i spetsen de senaste 20 åren byggt otaliga koncept inom klubbkulturen. En resa som steg för steg byggt kontakter och relationer internationellt vilket nu möjliggör initiativet att fram till 2019 etablera sex nya festivaler.

Festivalen Into the Valley har listats som en av världens häftigaste och bästa festivaler i tidningar även långt utanför Sveriges gränser. Internationella magasin såsom Condé Nast, Jetsetter, Elle, Vouge The Guardian, Mashable, Huffington post, National Geographic med många flera har skrivit om denna svenska elektroniska musikfestival som även har hyllats av såväl svensk media som besökare och samarbetspartners.

De tre sista festivalerna kommer att presenteras löpande och är preliminärt planerade att genomföras i Sydeuropa, Asien respektive Sydamerika.

Vänlige se hemsida samt Facebook-sida för mer information.

För intervjuer eller frågor vänligen kontakta:

Sophie Valencia Vogel, sophie@birdisitheword.se, 0763 20 00 02
Mattias Hedlund, mattias@shadowplay.se, 0702 36 74 72
Ivar Forstadius, ivar@musicgoesfurther.com, 0761 888 038

Presskit med ytterligare artwork finns även att ladda ner här.

• Alkoholhaltiga drycker

• rummu
  • stora vika
  • castle of good hope
  • bird is the word
  • festival
  • into the castle
  • into the factory

Bird is the word är en kommunikationsbyrå som fokuserar på varumärkesförstärkning genom vågade koncept och profileringar i kombination med genomtänkt och kontinuerlig kommunikation. Vi gillar att ett varumärke, produkt eller budskap kan gå från okänt eller obegripligt, till välkänt och högst begripligt genom rätt typ av kommunikation.