Nadja Chatti och Johanna Schneider om det egna bokningsbolaget Esperanto Music som har hela fyra dj’s bokade på Into the Valley i sommar

Nyetablerade bokningsbolaget Esperanto Music startades av Nadja Chatti och Johanna Schneider, som båda är dj’s, festarrangörer och verksamma inom musikbranschen. Med i sitt stall har de några utav Sveriges mest intressanta dj’s för närvarande och tre utav dessa; Maya Lourenço, Mirja och Per Hammar, samt även Nadja själv, ska spela på Into the Valley i sommar. Vi tog tillfället att bjuda in de till vårt kontor för att prata lite om Esperanto Music och Into the Valley.

Berätta, vad är Esperanto Music och varför startades det?

Johanna: Esperanto reppar lokala akter och talar för dem. Vi startade det för att det verkligen, verkligen behövs.

Nadja: Som både dj’s och arrangörer har vi länge sett att lokala akter blir underbetalda och får skambud medan internationella dj’s får hur mycket pengar som helst. Vi vill ge de lokala akterna den kärlek de faktiskt förtjänar och ge yrket den cred det verkligen förtjänar. Att vara dj idag är inte bara ett skojjobb, det är ett yrke för många.

I och med att både Johanna och Nadja jobbat som bokare, festarrangör och spelar skivor själva förstår de båda sidorna och har insyn i vad som inte funkar. De märker också att många dj’s inte vågar säga till när de blir illa behandlade. När de insåg att de båda besatt kunskap som var värdefull för branschen och för att kunna påverka den, ville de göra något utav det.

Johanna: Många bokare och agenter idag är väldigt arroganta. De vill mest bara tjäna pengar, har egenintressen och jobbar utan hjärta. Man blir så trött på att det inte finns något engagemang. Med Esperanto ska vi visa att man kan jobba på ett annat sätt.

Nadja: Esperanto är inte vårt heltidsjobb, utan ett sidoprojekt som vi verkligen gör med hjärtat. Huvudsyftet är att driva förändring i branschen och ge artisterna rätt gage och respekt.

Johanna: Det är också det som är det fina med Esperanto. Att det inte är vårt heltidsjobb. Techno ska aldrig betala min hyra, då kommer jag tappa min kreativitet. Det ska finnas i mitt liv för att det är kul.

Hur passar Esperanto och Into the Valley ihop?

Nadja: Jag var ju där förra året och det var jävligt kul att se en helt ny plats i Sverige med så mycket folk från hela världen, det gav en sjukt bra vibe. Då blir det också viktigt att de internationella gästerna får se hur bra våra svenska akter faktiskt är.

Johanna: Om man som svensk festival vill göra ett avtryck så är det ett måste att ha med lokala förmågor, tycker jag. Jag menar, ta sport som exempel. Tänk om vi bara skulle kolla på utländska fotbollslag och aldrig ha ett svenskt med någonstans. Alla tycker det är roligast när Sverige spelar. Sen har man lite för Iänge pratat om de gamla i gemet. I dagsläget har vi så sjukt mycket fett som kommer från Sverige. Kolla bara Northern Electronics, Karlovak, Aniara och Studio Barnhus på label-fronten t.ex.

Hur ser ni på den svenska scenen?

Johanna: Sverige har hamnat på kartan på ett nytt sätt och nu måste vi bara förädla det. Sen folk slutade vara konkurrenter och istället ville supporta varandra så att det gått uppåt.

Nadja: Men saker och ting måste få ta sin tid. De större bolagen är stressade och ger artister kort tid att breaka. Jag tror vi måste ha tålamod. Men det märks på något sätt att vi behövs. Vi har fått väldigt mycket kärlek i scenen. Sen är det hela den här 50/50-grejen gällande kön och tillhörighet. För oss känns det väldigt naturligt att även icke-män hittar en plats hos oss.

Johanna: Ja vi har verkligen peppat för tjejer och det ger ringar på vattnet. Om vi kan visa upp tjejer så kommer fler tjejer att våga söka sig till scenen. Men alla måste vara med och påverka. Det är ju fortfarande så att man sätter etablerade snubbar med många likes på de sena, bra slotsen. Men om man sätter de tidigt och någon annan mindre känd senare, då vänder man på steken på allvar. Då kommer man dessutom få folk att komma tidigare och de som kommer dit får möjligheten att upptäcka mer och ny musik.

Nadja: Nej, precis. Även om det går framåt så får man inte bli slapp. Aldrig sluta kämpa. Man ska inte glömma att vi också sitter här för att fler än bara vi själva har kämpat för att vi ska kunna göra sådana här saker.

Into the Valley är en två dagars vibrerande installation som belyser några utav de mest talangfulla artisterna inom den elektroniska musikscenen i det gamla kalkstensbrottet Dalhalla utanför Rättvik. Konceptet Into the Valley föddes genom en dröm om att skapa något spektakulärt, en hyllning till elektronisk musik såsom det aldrig hade hyllats i Sverige tidigare, på en plats som aldrig tidigare exponerats för liknande events. Drömmen blev till verklighet under sommaren 2015 och kommer åter att besannas den 29-30 juli 2016 när Into the Valley går av stapeln för andra gången.

För mer information om Into the Valley, se hemsida eller Facebooksida

• Alkoholhaltiga drycker

• nadja chatti
  • johanna schneider
  • esperanto music
  • festival
  • per hammar

Bird is the word är en kommunikationsbyrå som fokuserar på varumärkesförstärkning genom vågade koncept och profileringar i kombination med genomtänkt och kontinuerlig kommunikation. Vi gillar att ett varumärke, produkt eller budskap kan gå från okänt eller obegripligt, till välkänt och högst begripligt genom rätt typ av kommunikation.