Bisnode förvärvar Svenska Nyhetsbrev

Bisnode förvärvar Svenska Nyhetsbrev, en leverantör av nyheter och affärsinformation inom specifika branscher. Förvärvet innebär att Bisnode breddar utbudet av affärskritisk information för bättre beslutsunderlag och ökad försäljning. Svenska Nyhetsbrev beräknas påverka koncernens rörelseresultat positivt under 2008. Svenska Nyhetsbrev producerar nyheter och affärsinformation i digital och tryckt form. Förlaget omsätter cirka 30 MSEK på årsbasis och har 17 anställda i Stockholm. Bolaget har uppvisat tillväxt med god lönsamhet sedan grundandet 1991. Kunderna är beslutsfattare främst inom branscherna bank, pension och försäkring, läkemedel samt telekom. “Förvärvet ger Bisnode en möjlighet att utöka sitt unika innehåll av affärsinformation och bredda antalet tjänster med nyheter och information. Svenska Nyhetsbrev kompletterar Bisnodes övriga verksamheter väl där faktabaserade företagsregister kan utökas med redaktionell text för att ge en fullvärdig bild av företagens utveckling och marknad”, säger Mats Erwald, affärsområdeschef Business & Market Information. ”Bisnode är en ledande aktör inom affärsinformation i Europa. Svenska Nyhetsbrev har under många år byggt upp djup och specifik branschkompetens som tillför viktig information till en företagsdatabas och tillsammans finns det stora möjligheter att utveckla nya tjänster samt expandera dessa ut i Norden och Europa”, säger Gunnar Loxdal, VD Svenska Nyhetsbrev. Svenska Nyhetsbrev kommer att ingå i Bisnodes affärsområde Business & Market Information, som erbjuder kunderna skräddarsydd information. Tjänsteutbudet sträcker sig från allmän finansiell och juridisk information, vilket omfattar nyckelfakta om företag, redaktionellt nyhetsinnehåll i realtid och juridiska dokument, till djupgående branschanalyser och kreditinformation för mindre företag. Bisnode är en av Europas ledande leverantörer av digital affärs- och beslutsstödsinformation med ett stort utbud av onlinetjänster inom marknads-, kredit- och produktinformation. Koncernen är verksam i 19 europeiska länder och ägs till 70 procent av Ratos och 30 procent av Bonnier.

• Tidningar, tidskrifter