Förorter leder jobbtillväxten 2013

Storstädernas förorter och kranskommuner som Österåker, Lomma och Lerum har de bästa förutsättningarna för jobbtillväxt i privat sektor 2013. Det visar Bisnodes kommunranking 2013. Rankingen grundas på de faktorer som historiskt visat kunna ge jobbtillväxt, exempelvis andel anställda i lokalt förankrade företag, soliditet och omsättningstillväxt. Att ha storföretag i regionen tros också vara ett viktigt draglok för småföretagens jobbtillväxt.

Affärsinformationsföretaget Bisnode har rankat Sveriges kommuner utifrån förutsättningarna för det lokala näringslivet att skapa arbetstillfällen under det närmaste året. Bakom rankningen finns en omfattande analys som tar fasta på faktorer som historiskt visat sig kunna ge jobbtillväxt. Det handlar om omsättningstillväxt och soliditet i de lokala företagen men även en rad andra faktorer som exempelvis andel anställda i nystartade företag.

Bisnodes kommunrankning toppas av storstädernas kranskommuner, i vissa fall närmast att betrakta som förorter. Österåker, Ekerö och Huddinge utanför Stockholm, Vellinge och Lomma utanför Malmö samt Öckerö och Lerum utanför Göteborg hör till de kommuner som väntas kunna få störst jobbtillväxt framöver, i relativa tal.

”Vinnarna i Bisnodes kommunrankning betraktas ofta som sömniga sovstäder i utkanten av den pulserande storstaden. Därför är det roligt att vår analys visar goda förutsättningar för jobbtillväxt i kommuner som ofta hamnar i skuggan av sina dominerande grannar”, säger Björn-Erik Karlsson, Regionchef Bisnode Norden.

Småland med många framgångsrika små och medelstora företag framställs ofta som en tillväxtzon, men i Bisnodes undersökning hamnar kommunerna i Jönköpings län på plats 95 eller sämre.

”Huvudförklaringen är att det finns så få storföretag i Gnosjöregionen. Vår analys visar att storföretag är viktiga för jobbtillväxt genom att vara draglok åt mindre företag i samma kommun. Storföretag kan även hjälpa till att bygga upp en lokal kompetens inom exempelvis inköp, företagsledning och försäljning, som i sig driver tillväxt”, säger Björn-Erik Karlsson.

Topp 20 Bisnodes kommunranking 2013

18  Lerum    Västra Götalands län

19  Huddinge    Stockholms län

20  Härnösand  Västernorrlands län