Kalmar klättrar snabbt som ett av Sveriges mest företagsvänliga län

Kalmar län har snabbt lyckats skapa ett mycket framgångsrikt klimat för framgångsrika företag. I år lyckas man ta plats som det andra mest företagsvänliga länet i landet när det gäller andelen Superföretag.

I år har 580 företag i Sverige fått hedersutmärkelsen Superföretag. Det är bara runt en promille av alla företag i Sverige som klarar av att nå upp till de högt ställda kraven på tillväxt, vinst, avkastning, effektivitet, kapitalstruktur och finansiering. Listan över Superföretag sammanställs för 12 året i rad av Bisnode och Veckans Affärer.

Kalmar län gör i år ett stort avancemang som region genom att gå från förra årets 10 plats till en andraplats i år. Totalt är det 15 företag i Kalmar som når de höga kraven, som inte bara är höga utan även måste hållas under den senaste fyraårsperioden för att man ska få bli ett Superföretag.

- Kalmar gör uppenbarligen något rätt när det gäller att locka till sig och behålla framgångsrika företag. Det är långt ifrån enkelt att bli ett Superföretag och att ha hela 15 stycken inom regionen är en riktig bedrift, säger Per Weidenman, chefsanalytiker på Bisnode.

I totalt antal företag är det Stockholm som toppar listan, men ser man istället till högsta andelen företag är det bara Jönköpings län som är bättre än Kalmar.

- Det är otroligt roligt att se att hela regionen lyckats så bra och så snabbt i att skapa ett företagsvänligt klimat. Här i Västervik har vi hela tiden som mål att skapa så korta och direkta beslutsvägar som möjligt mellan beslutsfattare och näringsliv, något jag upplever att hela regionen arbetar med, säger Niklas Lind på Västervik Framåt.

Att ha många Superföretag inom en region är också ett tecken på att regionen i sig har tillväxtmöjligheter. Superföretagen är ofta en viktig del i samhällsbyggandet, inte minst genom att de skapar arbetstillfällen.

- Vi vill hylla Sveriges hjältar, de som bygger Sverige med jobb och långsiktig värdeökning i näringslivet, säger Per Weidenman, chefsanalytiker på Bisnode. Att kunna se och lyfta fram trender och statistik hjälper både enskilda företag men också samhällsutvecklarna att tydligare styra och se resultat av sina satsningar.

Superföretagen 2016 i Kalmar län är (i bokstavsordning):

• Bilkompani Kalmar AB
  • Fabrik 7 i Västervik AB
  • Fastighetspartner P&E AB
  • Glamox Luxo Lighting AB
  • Kalmar Stängsel & Transporter AB
  • Kalmar Trailercenter AB
  • Kontorsspecial i Västervik AB
  • Lintex Nordic Group AB
  • Meridium AB
  • Rautamo Wheel Fashion AB
  • Severalnines AB
  • Tjust Behandlingsfamiljer AB
  • Topp Fibre AB
  • Åry Trays AB
  • Ängebo Familjevård Öland AB

Fördjupad information om alla superföretag, trender, analys, länsindelningar och en avancerad sökfunktion finns på: http://www.bisnode.com/superforetagen.

Om Superföretagen 2016

För att nå status som superföretag räcker det inte att bara vara bra i en gren, företaget måste behärska mångkampens alla inslag. Karakteristiskt för superföretagen är att de har en långsiktig försäljningstillväxt och uthållig lönsamhet, är strategiskt skickliga med finansieringen och samtidigt effektiva i hushållningen av resurserna.

Bisnode identifierar och rankar Sveriges Superföretag utifrån de svenska aktiebolagens ekonomiska prestationer. Modellen tar hänsyn till och väger samman bolagens tillväxt, vinst, avkastning, effektivitet, kapitalstruktur och finansiering under de senaste fyra åren. Av alla existerande aktiebolag är det endast 580 företag som kommer med på 2016 års topplista.

För att bedöma varje enskilt företag jämförs dess ekonomiska prestation utifrån sex parametrar med referensvärden baserade på prestationen hos alla andra företag med motsvarande storlek och verksamhet. Bedömningen är relativ, så att de bästa företagen oavsett låg- eller högkonjunktur kan identifieras. Den är också storleksneutral, de bäst presterande företagen återfinns bland såväl större som mindre företag. Bedömningen görs för de senaste fyra åren, för alla företag som existerat sedan år 2007. Listan innehåller alltså företag som under fyra års tid presterat bättre tillväxt än andra jämförbara företag, men som under samma tid dessutom haft bättre vinst, avkastning, effektivitet och kapitalstruktur än andra jämförbara bolag. Utöver detta är villkoret att företagen ska ha en omsättning på minst 10 miljoner kronor under det senaste året.

Undersökningen är framtagen av Per Weidenman, analytiker på Bisnode, som tillsammans med Veckans Affärer har presenterat Årets Superföretagare i tolv år.

• superföretagen

Bisnode hjälper människor att fatta smarta beslut. Vi omvandlar data till insikter för att hjälpa beslutsfattare i både små dagliga frågor till stora strategiska beslut inom företag och
organisationer i hela Europa. Vi är mer än 2600 medarbetare i 17 länder. Läs
mer om Bisnode på www.bisnode.com.