Pharma Online lanserar aktualitetsrapporten Den nya apoteksmarknaden – allt om de nya aktörerna

Antalet öppenvårdsapotek i Sverige kommer under de närmaste åren nästan att fördubblas. Det är ett resultat av de aggressiva utbyggnadsplanerna hos de nya företag som etablerar sig för att konkurrera med den tidigare monopolisten Apoteket AB. Förändringen är omvälvande – Sverige är i dag ett av de länder som har lägst apotekstäthet i Europa.

Det framgår av aktualitetsrapporten Den nya apoteksmarknaden – allt om de nya aktörerna som redaktionen för nyhetsbreven Pharma Online och Pharma Report har givit ut.

Varumärken som Apotek Hjärtat, DocMorris, Apotek 1, Kronans Droghandel, Åhléns Apotek och Medstop är i snabb takt på väg att bli vanliga inslag i gatubilden, tillsammans med den nya nationella apotekssymbolen.  De nya aktörerna är även på väg att etablera sig på Internet, där Apoteket AB har en av sina snabbast växande verksamheter.

Ökningen från dagens 945 öppenvårdsapoteket till minst 1 600 stycken är ett resultat av att Apoteket AB under de senaste åren har utsatts för konkurrens från nya aktörer som etablerar sig på marknaden. Den nya utvecklingen kan innebära att Sverige lämnar sin position i

Aktualitetsrapporten ger även en omfattande lägesbeskrivning av utvecklingen för försäljning av receptfria läkemedel, OTC, i annan handel än öppenvårdsapotek.

Den nya apoteksmarknaden – allt om de nya aktörerna är en guide till den nya apoteksmarknaden. Aktualitetsrapporten riktar sig till företag och organisationer inom läkemedels- och apoteksområdet, hälso- och sjukvården samt underleverantörer till dessa aktörer.

För mer information, kontakta gärna:

Jonny Sågänger, frågor om innehållet i rapporten, telefon 08- 54 600 500
Mikael Eriksson, försäljningsfrågor telefon 08- 54 600 500

• svenska nyhetsbrev
  • pharma online

Kort presentation av:

Jonny Sågänger är ekonomijournalist med inriktning på läkemedels- och apoteksfrågor. Han är redaktör för nyhetsbreven Pharma Online, Pharma Report och Pharma Online Apoteksmarknad, som rapporterar om affärsnyheter, lagstiftning och regulatoriska frågor inom läkemedelsområdet. Pharma Online ges ut sedan 2002, Pharma Report sedan 2003 och Pharma Online Apoteksmarknad sedan maj 2009.