Rekord i Superföretag – 580 på årets lista!

Fredagen den 11 november är det dags för Årets Superföretag att samlas i Stockholm. Veckans Affärer och Bisnode utser för 12 året i rad den exklusiva elit som kvalar in på en av Sveriges tuffaste listor. Och i år är det rekordmånga. Från förra årets toppnotering på 496 företag har nu 580 företag tagit sig in på listan.

Att vara ett Superföretag innebär att högprestera år efter år enligt en rad kriterier. Företaget ska ha minst 10 miljoner i omsättning, ha ökat både omsättning och marginal med bibehållen stabilitet minst 4 år i rad. Runt promillen av Sveriges ca 400 000 företag klarar gränsen.

- I år är det framförallt Sällanköp, Dagligvaror och Industrivaror som ökar mest. Sällanköp och Dagligvaror står för 60 procent av ökningen. Dessa branscher visar tydligt på en konsumtionsledd konjunkturuppgång, säger Per Weidenman, chefsanalytiker på Bisnode.

Exempelvis är många nya företag på listan bilvaruhandlare som Hedin Bil i Helsingborg, Bilkompani i Kalmar och Platinum Cars i Norrköping. Inom Dagligvaror utmärker sig företag som Lindvalls Chark, som producerat charkuterier i 90 år, men som i år är nya på listan. Lyko Online, hårvård på nätet, vilka genom polsk entreprenörsanda i Vansbro transformerat en herrfrisering från 1952 till en ledande e-handel inom hårvård har också gjort entré på listan över Superföretag.

- Med listan över Superföretagen vill vi hylla och lyfta framgångsrika företagare och entreprenörer runt om i Sverige. Superföretagen skapar mängder av nya jobb i förhållande till sitt antal och är oerhört väsentliga i bygget av både välstånd och utveckling, säger Åsa Uhlin, chefredaktör för Veckans Affärer.

Högst andel Superföretag i förhållande till företag i regionen har Örebro län med 19 företag, tätt följt av Kalmar och Jönköping. Dessa län utmärker sig år efter år och verkar ha en extra gynnsam kultur och grogrund för framgångsrikt företagande.

- Efter 12 års analyserande av Sveriges näringsliv kan vi med hjälp av våra enorma mängder information se trender och numera även förutse konjunktur-svängningar samt branschförändringar. Men det mest givande är att se entreprenörerna bakom statistiken, vilka prestationer. Hatten av! Säger Magnus Silfverberg, Koncernchef på Bisnode.

Fördjupad information om alla superföretag, trender, analys, länsindelningar och en avancerad sökfunktion finns på: http://www.bisnode.com/superforetagen.

Om Superföretagen 2016

För att nå status som superföretag räcker det inte att bara vara bra i en gren, företaget måste behärska mångkampens alla inslag. Karakteristiskt för superföretagen är att de har en långsiktig försäljningstillväxt och uthållig lönsamhet, är strategiskt skickliga med finansieringen och samtidigt effektiva i hushållningen av resurserna.

Bisnode identifierar och rankar Sveriges Superföretag utifrån de svenska aktiebolagens ekonomiska prestationer. Modellen tar hänsyn till och väger samman bolagens tillväxt, vinst, avkastning, effektivitet, kapitalstruktur och finansiering under de senaste fyra åren. Av alla existerande aktiebolag är det endast 442 företag som kommer med på 2014 års topplista.

För att bedöma varje enskilt företag jämförs dess ekonomiska prestation utifrån sex parametrar med referensvärden baserade på prestationen hos alla andra företag med motsvarande storlek och verksamhet. Bedömningen är relativ, så att de bästa företagen oavsett låg- eller högkonjunktur kan identifieras. Den är också storleksneutral, de bäst presterande företagen återfinns bland såväl större som mindre företag. Bedömningen görs för de senaste fyra åren, för alla företag som existerat sedan år 2007. Listan innehåller alltså företag som under fyra års tid presterat bättre tillväxt än andra jämförbara företag, men som under samma tid dessutom haft bättre vinst, avkastning, effektivitet och kapitalstruktur än andra jämförbara bolag. Utöver detta är villkoret att företagen ska ha en omsättning på minst 10 miljoner kronor under det senaste året.

Undersökningen är framtagen av Per Weidenman, analytiker på Bisnode, som tillsammans med Veckans Affärer har presenterat Årets Superföretagare i tolv år.

• superföretagen

Bisnode hjälper människor att fatta smarta beslut. Vi omvandlar data till insikter för att hjälpa beslutsfattare i både små dagliga frågor till stora strategiska beslut inom företag och
organisationer i hela Europa. Vi är mer än 2600 medarbetare i 17 länder. Läs
mer om Bisnode på www.bisnode.com.